Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 87 ggr
Zav
2

Första kullen :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har Stripe fått sin första kull! En lagom stor med 4 ungar, och jag tror det är 3 tjejjer och en kille. De är 3 dagar nu och har börjat mörkna. Blir nog svarta allihop men vi får se :)

Stripe är duktig, de har fina mjölkband allihop och hon låter mig kolla till ungarna. De bor i en glasspaket med massa tidningspapper.

Jag försöker putta till lite extra mat till mamman (och hennes kompis) men det är inte så lätt att hitta nåt hon äter. Stripe får mjölmask, det vill inte vitingen ha däremot. Barnmat ratar de, morötter och persilja likaså, potatis äts inte upp.. Så jag hoppas foderblandningen duger.
Den är rätt hög i frö (hirs, kanaraiefrö, solros , chia, sesam, linfrö, quinoapumpa) och mix av bovete, vete, havre, korn. Kan ha glömt nåt. Sen finns det hund-torrfoder och hästpellets också för extra vitaminer och mineraler och protein.

De bor i en bioaktiv bur, och vissa frön har grott. Är rätt säker på att de äter mycket av groddarna också för de försvinner :p

Tyvärr började Stripe rossla rejält samma dag ungarna kom. Men det är nog mitt fel, jag hade fel sorts strö (tänkte det var ok tillfälligt) och det blev bättre nästan omedelbart när jag bytt till bioaktivt. Nu låter det bara lite när hon blir upprörd/ansträngd. Så jag hoppas hon blir helt bra snabbt igen.

Pilspets
1

Grattis!🥳

Zav
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1: Tack :D
Ska bli spännande att följa deras utveckling :)

ariama
1

Grattis, vad roligt! Ungarna ser fina och välnärda ut.

Protein och kalk är viktigast att Stripe får. Potatis och morötter gör inget om hon ratar. Groddarna är bra att hon äter.

Ägg ger bra protein, om du inte vill ge lite kött och/eller fisk, och äggskal ger kalk.

Jag brukar göra plättar på ett ägg och vatten eller havre- eller mandel- eller soya-dryck och lite mjöl, det tvivlar jag på att någon mus tackar nej till.
Håller ett par dagar i kylen, eller fryses in till senare, om det blir för mycket.

Zav
1

#3: Tack för tipset :) ska prova med plättar.
Har foderkrita istället för äggskal. De har sepiaskal i buren också, men säkert inte fel med lite extra.

Kokt ägg åt de inte när de fick.. Smakade lite och trodde de skulle gilla det, men sen blev det inte mycket mer … Men hundfoderbitarna går åt..

• Redigerat 2022-10-02 03:35 av Zav
ariama
1

Mina vill inte heller ha kokt ägg, men älskar plättar. Gärna när de fortfarande är lite varma.
Äggskal kan någon knapra lite på ibland, men du verkar ha bra koll på fodret redan, och ungarna ser som sagt fina och välmående ut.