Mus iFokus

Mus

Etikettutställning
Läst 90 ggr
Pilspets
2022-09-30 10:49
0

Utställningar?

Hej!
Skulle vara kul att ställa ut Krasse på nån utställning men var hittar man datum?
Allmänna tips?

[Lilium]
2022-10-01 10:14
0

här
är svemus, borde finnas något där kanske? :D

Pilspets
2022-10-01 10:18
0

#1: Tack,men hitta inget.😒

[Lilium]
2022-10-01 10:18
0

Konstigt! Då låter jag frågan gå vidare, kanske någon annan som vet?

isabella93
2022-10-01 10:36
0

SVEMUS Minnesutställning brukar hållas i november eller december, men jag har inte hört något om den ännu i år.

Jag såg att Sydsveriges smådjursvänner kommer att ha en utställning i Hässleholm 30:e oktober, vet inte om man måste vara medlem för att ställa ut där.

ariama
2022-10-01 22:44
0

Svemus är tyvärr en liten förening, och medlemmarna är utspridda över landet, men långa avstånd emellan. Ofta ligger hela utställningsarbetet på en enda person.
Jag är rädd för att det inte blir någon minnesutställning i år, det finns ingen som orkar med jobbet att anordna den.

Pilspets
2022-10-02 06:38
0

Tack ändå!

ariama
2022-10-02 09:52
0

Det är lite synd att det är så få utställningar, så få som är engagerade i föreningen, så få som är intresserade av möss som sällskapsdjur.

Som jag skrivit förut, avel på möss som sällskapsdjur är verkligen viktig! Om vi vill sprida musen som en sådan.
Alla de rädda (ibland vettskrämda) möss som springer iväg och gömmer sig när man kommer, och inte vill veta av sin människa, får människor som provar att aldrig mer försöka.

Det blir ju inte lättare av att uppfödare säljer sina sämsta djur - såklart. Och även om dessa kan vara bättre än "djuraffärsmöss", kan de ibland vara sämre när det gäller rädsla.
Det går faktiskt att få fantastiska sällskapsmöss från djuraffär! Medan man inte alltid får det från uppfödare. När det gäller tamhet och tillit alltså.

Osäkerheten av vad man får när man köper möss är alltid stor. Tyvärr.

[Lilium]
2022-10-02 09:57
0

Det är ju tråkigt att det är så få utställningar.. Jag hadde uppskattat att kunna få gå för att se lite vad det är osv…
Kanske att svemus skulle kunna ha någon utställning tillsammans med någon annan förening? Som en typ smådjurs träff. Då blir det fler människor, kanske större risk att det kommer fler människor? Från mus världen? (spontana tankar, inget jag vet om det över huvudtaget skulle kunna fungera)

Littlem
2022-10-03 20:15
0

Som Ariama skriver har utställningarna drivits av samma 1-3 personer sista åren, jag är en av dem. Och jag orkar inte mer. Jag har kört slut på mig helt och har tyvärr tappat lite gnistan. Många vill ha utställningar och träffar men få är beredda att hjälpa till.

Vi har pratat om att samköra med andra smådjursföreningar. Men det är fortfarande någon som ska ta emot anmälningar, göra kataloger, ragga domare(som vi har brist på), fixa bedömningssedlar osv.