Mus iFokus

Mus

Etiketterefterlysningköpes
Läst 87 ggr
milemule
0

Svensktypade möss

Är på jakt efter svensktypade ungmöss honor.
Någon som föder upp och säljer i Sörmland med omnejd?

Instagram: luxury.mice.sweden
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

milemule
0

Inte ens lite längre bort?

Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

ariama
0

Jag vet inte om det ens finns svensktypade möss längre. Alla är mer eller mindre korsade. Bland de korsade så finns det sedan mer eller mindre svensk-lika till typ och storlek.
Det är sådan skillnad!

Jag har ett par inköpta korsade på drygt 4 månader. De väger 35 gram! Jag tror hela tiden att det är ungar! Jag har en 5 veckors grabb som väger 43 gram, som jämförelse.

Vuxna ligger mina på mellan 55 gram (de absolut minsta) och 75 gram (de absolut största). Svensktypade tror jag skulle ligga på 30 - 35 gram. Jag vill ha dem mellan 60 och 70 gram stora, vilket kan vara svårt att bevara i aveln.

Svensktypade ska vara sådär små, ha mindre öron, kortare svans som "som en snörstump". De är också kortare i kroppen.

Det jag kanske vill säga med det här, är att du nog kan finna svensk-typ-liknande ganska lätt. För, att avla vackra engelsktypade är inte så lätt, de tappar lätt sina genuina egenskaper och återgår till det för möss mer "normala" utseendet.

Å andra sidan är det inte lätt att alls finna och köpa bra möss! Eller ens möss över huvud taget.

milemule
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack Ariama

Jag ändrar min beskrivning på vad jag söker för möss

Vem säljer orädda, glada, fullkomligt tokiga möss. Som envist ska ha sin vilja igenom, är smarta och gärna hoppar 😁

Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

ariama
0

😁