Replik ?
Hejsan allihopa på mus iFokus !
Jag vill jättegärna ha två Zebramöss och jag vet raden var det finns sådana och jag har pengar till det . Men nu säger min pappa helt plötsligt att han inte vill ha möss här . Och jag har frågat varför och om det finns nån andledning, men han svarar inte ! Kan ni några bra övertalnings repliker som jag kan övertala pappa med ? Jag behöver nog till mamma också, för vill inte pappa vill säkerligen inte mamma !
- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

Tja, du kan ju argumentera att de inte tar så stor plats och inte är så dyra i drift. Kan ju även inflika att de inte lever så jättelänge så det är inte ett enormt flerårsansvar du åtager dig. Självklart måste du ju ta hand om djuren hela deras liv och det är alltid ett ansvar att ha djur, men det är inte som t.ex en kanin som kan bli över 10 år gamla.
Läs på så mkt du bara kan så att du har bra argument och kan informera dina föräldrar om allt det innebär att ha möss. Om du visatr såpass intresse att du läser på och lär dig i förväg så borde det visa dem att du är beredd att lägga ner tid på djuren också.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

Se mitt inlägg under "ska jag flytta den?" för fler idéer.

Jag vet ju inte så mycket om zebramöss men jag tror inte de blir lika tama som vanliga tammöss.
Tammöss är väldigt kontaktbara och nyfikna och ofta keliga. Om man köper från uppfödare. Du får söka en massa information och läs både om den vanliga tammusen och andra sorter.
Mina favvomöss som jag har springer alltid fram och hälsar när de ser mig, kryper gärna upp i min hand och kan ligga och kela i timmar men också springa runt och hitta på bus. Den tredje är kelig i handen men otroligt rädd i buren och kommer aldrig fram till mig självmant. Den fjärde står alltid och tigger och vill ut men får spatt om jag rör henne. Det är alltså viktigt att hitta möss som man trivs med. De två senaste träffade jag inte och valde ut själv. (givetvis tycker jag om alla mina damer på olika sätt) Om din pappa träffar en riktig mysmus kanske han blir övertygad!
Här har du lite passande artiklar:
Jag vill ha möss, men får inte för pappa!
Ett tips är att höra med någon uppfödare om de har någon gammal myshane. De är nästan alltid säkra kort!
Älskar mina stora små vänner..

Såg förresten att Fairytail som bor i Åkarp har en underbar kull just nu!
Älskar mina stora små vänner..