Introducera Möss
Möss är oftast lätta att sätta ihop när de är unga. Ibland kan det vara lite knepigare när de är äldre dock och jag vill tipsa om en metod som jag använder till möss som är lite tjaffsiga. Den har i princip alltid fungerat här.
Jag kallar den "Tråklådemetoden"
Möss är lättast att få ihop på liten yta. Börja med en petbox till exempel. Ingen inredning, bara strö, mat och vatten. Här SKA de ha trångt och tråkigt, då söker de sig oftast till varandra. Ge dem ett dygn och håll koll så de inte slåss. Om det gått bra kan du gå vidare nästa dag. Då ställer du tråklådan inuti buren du vill ha dem i, nystädad och utan inredning. Petboxen ska fortfarande vara stängd. Ge dem ett dygn. Se till att de inte börjar slåss för då får du backa ett steg. Går det bra går du vidare.
Då tar du bort tråklådan och låter mössen vara i buren med enbart strö, mat och vatten. Ge dem ett dygn. Så länge det går bra kan du sedan successivt sätta in en inredningspryl i taget under de kommande dagarna. Undvik krypin där de kan känna sig trängda i början. Ge dem till exempel grenar, öppna hängmattor, klättersaker. Låt det ta tid. Blir det tjaffs backar du ett steg och gör om.
Lycka till!
#0: tack för inlägget, ska börja med detta imorgon
#1: nu sitter mina möss oi tråkburen och de är så fina med varandra och sover nu tätt in till. De har varit i den några timmar, ska jag fortfarande låta dem vara där ett dygn eller kan jag redan nu gå till nästa fas?

Bra! Jo låt det ta tid, det är bra om de spenderar en natt där ihop först.
#3: har ställt tråkburen på översta våningen nu i deras bur med locket fortfarande på. De är fortfarande superlugna. Vet inte hur jag ska göra med natten då tillgången till vattnet inte är optimalt. La in en skål med vatten men den är full med annat nu så har suttit och hållt i Vattenflaskan genom springorna 😅

#4: oj då. Hur har det gått?
Jag använder minsta Vattenflaskan i petboxar, som jag fäster på insidan mha självhäftande kardborreband. Alternativt ställer vattenskål på en liten minihylla.
- Redigerat 2023-03-07 14:50 av Alwyn
#5: det har gått jättebra, båda är i stora buren nu och lever så fint med varandra, sover bredvid och bråkar inte alls :)
Men (gråt) såg att minstingen har ett sår bak på hälen. Vet inte om det uppstod i samband med bråket. Men hon småhaltar och använder inte tårna på den foten 😭
Ska jag vänta och se om det läker av sig själv eller vad ska jag göra? Har lite lätt panik

Aj då, snuttisen. Svårt att säga när jag inte ser såret. Om det är litet kan du prova tvätta med klorhexidin morgon och kväll. De läker ofta småsår enkelt. Blir det värre är det veterinär som gäller.
#7: såret ser ut att börja läka men hon småhaltar fortfarande lite och spretar inte med tårna. Har henne i en låda nu utan klättergrejer i hopp om att hon vilar foten så den blir bättre. Annars får det bli veterinär
Väl beprovad metod. Fungerar väl. Jag har använt den mycket. Främst med råttor från andra uppfödare dock, då jag hade råttor.
Men med blandad ålder på honor har jag väntat tills de yngsta är ca 2 månader innan de sätts ihop med äldre honor, här också specifikt på råttor, då jag haft rejäl otur med inköpta råtthonor som bitit ihjäl bebisar på 5 veckor.