Mus iFokus

Mus

Etiketter: köpessäljefterlysningauktioner
Läst 574 ggr
Animalen
0

Ska jag flytta runt den ?

Hejsan allihopa !

Jag vill supergärna ha en Zebramus eller en hamster . Men det finns ett superproblem ! Jag har skilda föräldrar så jag bor varannan vecka hos mamma och varannan hos pappa . Och båda Tvärvägrar att ta hand om den när jag är borta. Kan jag då ta och köpa en liiten Transportbur och värma handdukar medans jag går eller cykler till ex mamma . För det är gå eller cykelavstånd . Jag har inte skaffat nått djur ännu …

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

Mymlan
0

Sebramöss är flocklevande djur och ska vara minst 2 st. Hamster då guld är solitära djur och ska bo ensam.

Kolla med zoo om de har en frigolitlåda de får sina akvariefiskar+ akvarie växter i om du kan få en eller köpa en, sådan har jag då jag hämtar/lämnar djur då det är kallt ute. Då kan du sätta dem i petbox djuret/ena och ner med boxen i frigolitlådan.

Så nog ska väl det gå bra.. Sedan märker du ju om djuret blir stressad av att flytta runt, endel klarar det andra gör inte det.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Animalen
0

Ja… För jag tittade på Zebramöss idag och då var min kompis med.Vi var i en djuraffär som heter CityZoo och då frågade vi om vi expediten om vi fick gå in och titta på mössen och då öppnade hon för oss så frågade jag om det var lätt att sköta sebramöss så sa hon att de inte gick och tämja, Men det går väl om man har tålamod ?

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Mymlan
0

#2 Ta med en rejäl nypa salt allt vad zoo butiker säger. De går visst att tämja.. Köp av en uppfödare då är de oftast redan tama. Finns en uppfödare här på mus.ifokus.se. Jag har sebra men bara 2 grabbar och nå tjejer blir det ej, räcker med mina 2 grabbar.. Ska du ha hamster köp av uppfödare..

Animalen
0

okej … Men hon sa att de bara hade flykt på hjärnan och att de inte gick och få de handtama… Men jag vet inte om det finns nån uppfödare här i närheten ..

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Mymlan
0

#4 Många zoobutiker kan inte de djur de har.. Om uppfödare ej finns där nere så kolla uppåt transport brukar oftast kunna ordnas.

Animalen
0

Jag måste bara övertala pappa, han säger atthan inte vill ha möss här… men vad ska jag göra då ?

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Mymlan
0

#6 Om han ej vill så får du nog finna dig i det men under tiden läsa allt du kommer över om sebramöss, visa bilder på dem och berätta för dina föräldrar om dem.

Min dotter *12 år* önskade sig en tamråtta i julklapp och sa till henne att du får ingen nu men du ska läsa på om råttor och sedan berätta det du lärt dig så får vi se sedan om det blir eller ej.

Hon måste visa ett intresse..

kastrullis
0

Vi har ett gäng med möss, 6 stycken, de klarar av transporter jättebra, så det behöver du inte oroa dig för.
Sist vi åkte till veterinären stoppade jag dem i en liten transportlåda, som jag sedan stoppade i ryggsäcken.
På somrarna får de dessutom åka flera resor med bil, där de sitter i sin lilla transportlåda ca 9 timmar. Min bedömning är att det inte rör dem ryggen. Självklart tar vi upp dem, kollar läget, är mycket noga med temperaturen etc… inte parkera i solen å så…

Min uppfattning är att är man lugn och handskas med mössen mycket, så blir de jättetama. Om du håller på å flyttar fram å tillbaka varje vecka, så blir de nog tama som bara den…. MEN det gäller vanliga möss och då särskilt våra. Alla är individer.

Zebramöss kan jag inget om.
Hamster hade jag när jag var liten.

Jag tycker att möss är bättre, ur mamma-synvinkel,  eftersom man kan ha flera tillsammans, och då behöver man inte ha jätteångest de veckor som man helt enkelt inte hinner med att ta ut dem varje dag. De har varandra.

Jag är mamma, med 2 barn, 8 och 10 år. Vi ville pröva att ha husdjur…

Mina argument för att skaffa just möss var/är;

1. att de inte lever så länge, dvs man tar inte på sig ett ansvar som sträcker sig under 10-tals år…eller ens 2,5 år. Ett bra första-djur.

2. Tar mycket liten plats.

3. Billiga

4. Sockersöta

5. **Lätta att få tama
    **

6. Det finns **många skojiga pälsvarianter
    **

7. Det finns bra forum på nätet för frågor

8. Man kan ställa ut om man vill

9. Lätt att hålla rent

10. Behöver inget special de lux krångel dyrt knepigt foder. Man kan faktiskt blanda ihop bra foder av sånt som finns hemma + att mycket av våra matrester funkar bra att ge dem….våra små köksgrisar… :-)

11. Det är lätt att läsa in sig på möss, dvs lära sig saker innan man köper dem.

12. De flesta möss är ett under av friskhet och hälsa.
    Min uppfattning.
    Våra möss har behövt veterinär 1 gång sedan december 2005. Det är typ, 1 gång under deras livstid.

13. Möss älskar diverse skräp från hushållet, typ mjölkkartonger, äggkartonger, gamla strumpor, tidningar…. Billiga leksaker alltså.

Det var vad jag kom på nu………

Så, Animalen, läs på om djuret du tror passar dig och argumentera för din sak.

Som förälder tänker man, NEEEJJJ, inte ett djur!! Föräldrar ser bara att de får ta över ansvaret för städning, rastning, kostar pengar, ångest över att djuret kanske inte mår bra……

Läs på, spara pengar och vässa dina argument.

Terato
0

Jättebra svarat kastrullis!

Ja, oftast tycker de bara att det är roligt att resa. Jag drar ofta med mig mina till olika ställen. De här vanliga petboxarna i plast är perfekta att resa i. De skyddar mot drag och man kan enkelt stoppa in dem i en väska eller något på vintern.

Jag brukar låta dem ha ett litet bo i transportburen med något mysigt tyg att värma sig i, strö mat på golvet och lägga in en gurkbit till vätskebehovet.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

kastrullis
0

Tack, Terato.