Förvaring
Hur förvarar man mössens mat på bästa sätt för att slippa onödiga kryp som t.ex mjölbaggar och dyl? I kylskåp?
/Anneli
I frys.. Önskar jag hade STOR frysbox så min fodertunna som rymmer 15 kg kattfoder får plats.. O hamstermaten 20 kg samt hund&kattfodret ryms..
Men nu är det vinter o mus & rått fodret står på balkongen, nu väntar vi bara på kylan..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Hur gör du då, ger du dem direkt ifrån frysen sen eller behöver det ligga och värmas upp ett tag?
Balkong hade varit kanon! Själv har jag bara en fransk…
/Anneli
#2 Låter det stå framme innan jag ger dem..
Jag har så lite i taget (typ 1 liter) att det kanske inte skulle passa så bra att ha det i frysen. Tror du kylen går lika bra?
/Anneli
#4 Kylen tog ej de flygfän jag har här hemma de till o med flyger i kylskåpet..
Ojdå. Bäst att ändra "matgivarvanorna" då och börja ha maten i frysen!
/Anneli

Jag har mitt foder i frysen i minst 24-36 timmar när jag har köpt det då jag köper ca 1-1,5 kg/gång. Sedan har jag det i en förvaringslåda med lock från IKEA. Har ju just nu 3 stycken tjejer.

Jag har en låda med lock och sen står det inne i ett tätt skåp.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

Jag har all min mat i plastlådor med täta lock som t.ex. Carte Dor (glasslådor) =o) Har en hel hög travade i hyllan i köket. Inga flygfän än så länge =o)
#9 Men de jag har de kan på ngtvis ta sig in/lägga sina ägg i dem. Vi fann deras larver i glasburk med åtskruvat lock där jag förvarade russin i, russina fanns här innan dessa flygfän flyttade in.

Har du prövet med glasburkar med gummiförslutningar? Alltså sådana där gammeldags burkar du vet som man spänner?
Dessa flygfän som finns här tar sig in där man minst tror de ej ska kunna. Har inga sådana glasburkar och har ej möjlighet köpa in, anv så sällan glasburkar.
Det är ingen fara för maten att bli fryst och tinad då?
/Anneli

Jag tror att det går bra =o) Bara du inte tinar och fryser in igen flera gånger. Det är nog inte bra för maten. Det är inte bra för NÅGON mat har jag för mig =o)
Nej, precis. Det känns ju som att fröer snarare borde hålla längre i frys än i rumstemperatur iallafall. 
/Anneli