Mus iFokus

Mus

Etiketterhälsaskötselaveluppfödninggenetik
Läst 144 ggr
anne_123
0

Mus UNGAR ! inavel!

Detta kommer bli en lång text då jag vill förklara allt !

Den 28 mars så köpte jag två mus honor.
Men det visade sig tydligt att båda två var dräktiga. Jag delade på dem så de fick varsin bur att föda sina ungar i.

OBS. Dem har alltså varit med sina syskon tills de blivit 5 veckor o då blivit dräkigtiga utav en brorsa. Alltså är det syskon x syskon = Lite inavel.

Dem får båda 9 ungar var, allt går bra och då var de dags att flytta ut de jag ej ska behålla.

Hanarna och honorna ja ej skulle behålla togs ifrån mamman vid : 4 V prick vid en kull och den andra flyttade dem vid 3 v o 5 dar.

Jag behåller två från varje kull.
Alltså två mammor o 4 ungar. Dessa bor nu i en stor bur tillsammans …

MEN !
Jag ser nu tecken på att flera av mössen börjar bli runda om magen som om de var dräktiga.
Min första tanke var ! Dubbel kolla kön !
(Flera andra har även kollat kön)
Alla Har kort avstånd, alla har en hår fri linje, alla har bröstvårtor……. Alltså ingen hane?

Eller kan dem blivit dräktiga när ungarna redan var 4 v ??

Jag är fullt ut livrädd, om dem nu skulle va dräktiga … Hur gör jag.. jag har inte tid eller plats för ungar + det är inavel som bara den

VAD GÖR JAG ….

ariama
0

Först: möss är väldigt tåliga när det gäller inavel. Du behöver knappast vara orolig, förutom att det är möjligt att mindre önskvärda egenskaper förstärkts.
Är det bra och trevliga möss kan det ju även hända att det är bra egenskaper som förstärks.
Första kullarna, parade av hane under 5 veckors ålder. Det är ungt, tycker jag, men allt beror ju på vad det är för sorts möss. De kan bli könsmogna väldigt tidigt, om otur.

Fyra veckor är givetvis ännu yngre, det har aldrig hänt mig, jag särar på dem vid 4,5 v. ålder, som rutin. Men som sagt, olika linjer kan vara olika utvecklade. Och ibland någon enstaka individ.

Hur lång tid sedan var det som de fyra veckornas hanar flyttade ut? Hur många dagar? Det vill säga, var i dräktigheten är de då, om vi räknar 4-veckors-dagen som parningsdag?
Det underlättar att säga något, om jag vet det.

• Redigerat 2023-05-17 14:50 av ariama
anne_123
0

#1: Aaaa Smart tänkt.
Så första kullen med mamman delade jag på för 23 dagar sedan.
Andra kullen delade jag på för 12 dagar sedan.

ariama
0

Så första kullen delad på för 23 dagar sedan, skulle antingen fått sina ungar eller vara rejält högdräktiga och föda "i princip nu" (lite försenat). Troligast är att åtminstone inte de dräktiga.
Den andra kullen skulle ha 7 - 9 dagar kvar, och teoretiskt sett skulle de kunna vara dräktiga eftersom det skulle börja synas. Men jag tror knappast det är troligt.
Håll ett öga på dem och se om magarna växer pga växande foster.

• Redigerat 2023-05-18 09:11 av ariama
Grodan
1

Låter inte som om det är någon fara. Kanske erbjuder du dem bara så mkt mat att de är lite tjocka? 🤣

När jag särar ungarna vid 4-5 veckor, kollar jag alltid honornas vagina. Gör även detta innan jag särar dem förstås. Den ska vara helt stängd, dvs inte "öppen"…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️