Mus iFokus

Mus

Etiketter: hälsaskötsel
Läst 62 ggr
Pawsli
0

Aktivitet till seniormus

Hej! Jag har en gammal mushane hemma som jag vill göra något fint för mer än att bara ge färskmat(blir ofta fisk) och känner att även om motionsplattan han haft är stor och mus-säker för hans rygg och klätterpinnarna inte är så höga, så vill jag ändå inte att han ska råka göra sig illa då han är så gammal och grå. Har alltså tagit bort detta. Ska jag lägga tillbaka detta?

Går det bra att ställa in en kruka i hans bur med godsaker i botten och vanlig blomjord från ICA över så att han får gräva efter det?

Det kanske är helt självklart men vill inte göra fel. Han är det enda husdjuret jag har, så vill vara extra försiktig. Har bristande kunskap angående möss eftersom jag tidigare endast ägt råttor och hamstrar.

Fler förslag och tips välkomnas varmt!

• Redigerat 2023-06-06 03:08 av Pawsli
milemule
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag släppte ut Molly, gammeltanten på golvet. Ställde ner ett av hennes bon oxå, när hon var klar gick hon dit och la sig. Hon uppskattade golvspringet jättemycket 😊.

Instagram: luxury.mice.sweden
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

Grodan
1

Gräva efter godsaker är bra, men kanske vanligt bottenströ är bättre än blomjord… Det är visserligen sommar och varmt, men blomjord är kall och blöt och en gammal gubbe kan bli nerkyld…

Du kan göra ny leksaker till honom kanske, med kartong, toarullar osv. Och nu kan du också plocka massa mums till honom ute.
Sånt som folk anser är ogräs är nyttigt mums för husdjur.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

Om man inte har ett mus-säkert hem kanske det inte fungerar att släppa ut musen på golvet. Man kan då göra en hage eller göra iordning ett bord eller ett badkar (utan vatten) som rastplats.
På rastplatsen kan musen få undersöka nya saker, god mat och ev leka lite med sin ägare.
En del möss gillar att jaga, och då kan helt vanliga kattleksaker fungera… alt att man har en godbit i ett snöre på en pinne som musen får jaga fatt i…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️