Falsk Himalayan
Möss från linjer med Splash kan ibland se ut som Himalayan, men de är ofta någon c(e)-variant av Himalayan, som jag just nu kallar för Falsk Himalayan.
Det rör sig INTE om p-genen och inte heller Splash-genen. P-genen + c-genen gör musen nästan helt vit och inga pointer kommer att visa sig… Splash-genen i sig gör inget med färgen, den ger bara splashning..
Det kan säkert röra sig om flera olika varianter också givetvis, samt polygener som grejar. Kanske är de bara gensoppe-colorpoints… Inte helt ologiskt eftersom dessa härstammar från Splash-avel där man alltså inte alls avlat på mörkast och bäst exemplar av en solid färg och då kan säkert massa skräp hänga med… (som brunblaskig färg, svag färg, ljus bottenfärg, mjölighet mm)
Hittills har jag hittat två varianter
- Ser ut som Himalayan hela livet, ögonen kan mörkna något.
- Ser ut som Himalayan första månaderna i livet, ögonen mörknar till mörkt rubin och även grundfärg och skuggning mörknar.
Än så länge kan jag bara säga att de är c(h)c(e), inget annat faktiskt då jag inte avlat på dessa tillräckligt länge.
En variant av nr2 är Anette´s Loppa. Tydlig Himalayan som ung, sitt första levnadsår och när han flyttade hit. Sen går han i avel och ändrar färg helt. Idag är han en rätt tydlig blek colorpoint-variant.
Han parades med en SM-BL hona och det blev några tydliga Siameser och Falska Himalayan och så något som var mittemellan.
Det jobbiga är att jag vill ha genotypiskt korrekta stamtavlor, om man nu kan skriva så. Jag vet att det inte är föreningsenligt att namnge dåliga varianter, men jag vill det och har alltid velat. Varför skriva att musen är Himalayan och sedan är den absolut inte det genetiskt? Har man en rad för genotyp kan det lösa sig, men det är också skönt att ha info snabbt och inte tusen rader.
Inga foton just nu, då jag bara ville börja denna nya tråd.
- Redigerat 2023-08-05 17:06 av Grodan
Intressant!
Ska följa denna tråd!
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Det är mordet för min Siameseavel att ta in dessa och det bör man alltså tänka på om man vill avla fram mörka snygga Siamese, att man inte avlar in något från Splash-linjerna då de inte selekterats för samma saker som man gör i en Siameseavel.
Här ett blixtfoto på en tjej, SE-Morakullan´s Toradora, som var Falsk Himalaya som ung och nu runt 1 år alltså är en ljus rubinögd Colorpoint. Jag har reggat henne som CP-CK nu. Tyvärr gör blixten att hennes pointer inte syns så bra.
- Redigerat 2023-08-05 17:10 av Grodan
Ja, det är intressant. Och jag vill också ha kontroll över generna, men har just nu tappat greppet på flera av mina. Gäller både färg/fenotyp och genotyp.
Mina blekgener är c(ch) och c(h), alla grundfärger (utom gul), och så rödögt mitt i alltsammans. Och en stor variation i polygenerna. Blandat i mixer på högsta fart… Blir intressanta varianter ibland.
Dessutom korthår, långhår, astrex, texel, och satin - i mixern. 🤪
Fast jag vet i alla fall att det ordnar sig på slutet. Nån gång i framtiden. Men det känns lite konstigt att inte veta genetiken… inte riktigt van vid det.
Nu svamlade jag nog mest, men det är så det känns.
#3 Håller med… Jobbigt när man får börja om eller förstöra sånt man jobbat med…
Och det är också jobbigt om man får in djur från linjer där man inte känner till hur aveln gått till och vad man kan förvänta sig. Vet man alls för dolda gener som ligger där?
Men du har i a f inte c(e), var glad för det.
Jag har en teori… de här linjerna jag har - viktigt att poängtera, då det kan vara annorlunda i andra linjer - där ser de osplashade ut som vita som små, blir Falsk Himalayan och får senare färg…
Men varför är det så, om det nu är så? För det är ju jätteknäppt.
#4: Man kan inte kolla stam då? Eller man kanske inte registrerar dolda gener? hmm
#5 Man kan, men folk tenderar att regga mössen för vad de ser ut som och inte vad de är genetiskt så man blir lite förvirrad.
Jag kommer nog inte heller att kunna regga de ungar jag har nu framöver från dessa linjer korrekt.
#6: Ajdå.. på hamstrar kan man ju tex se vad de bär på med att kolla på föräldrar så att då skriver man med i genkod fast med första bokstaven stor, dock reggar man de som vad de ÄR och inte vad de BÄR :) Men dolda gener, då syns det ju inte.. men föräldrar/släkt kanske bär på den genen eller liknande?
- Redigerat 2023-08-06 20:48 av [Lilium]
Ja man kan lista ut saker via stamtavlor… ibland… eller så kan man inse att stamtavlorna inte är korrekta…
Folk bryr sig inte om vad Splash-varianter är genetiskt. De reggar dem som Splash och är nöjda med det.
På vanliga c-gens-varianter är det lätt att se eller förstå vad en mus är genetiskt genom att titta i stamtavlan ibland, eller testpara.
C-generna är ju inte dolda, men ändå är det för mig ett litet huvudbry hur colorpoint kan se ut som Himalayan.
Eller att jag får möss i kullen som ser ut som PEW eller Himalayan fast jag ju vet att det är genetiskt omöjligt.
Jag är lite trött i mössan just nu, så kanske skriver jag lite slarvigt. Hoppas du förstår.
- Redigerat 2023-08-06 21:05 av Grodan