Till påseende.
23 dagar idag, ett par tingade texel-tjejer visas upp här.
Hona nr 1. Vet ej färg genetiskt (än, rödögd smutsvit för tillfället)
Texel = långhårigt lockig. Lockarna stannar troligtvis kvar när musen är vuxen också. Får en "rufsig" päls.
Astrex = korthårig lockig. Lockarna syns väldigt lite på en vuxen mus, blir på sin höjd svagt vågig i pälsen, eller lite extra "luddig" bara (svårt förklara).
På både astrex och texel ser bebisarnas första päls ut som en tvättbräda när den växer ut.
Så är i alla fall mina lockiga möss, ett pälsanlag som jag INTE avlar på, men inte heller aktivt försöker få bort ur aveln. Mössens temperament och färger bestämmer i första hand.
- Redigerat 2023-11-09 11:26 av Grodan
Jag säljer mushonor 3 st. ihop, 500:-
I undantagsfall endast 2 st, 400:- då.
Jag bor på Mälaröarna 4 mil utanför Stockholm. Kan transportera till Bromma/Solna/Sundbyberg för 100:- bensinpengar.
När jag säljer möss har jag 4 veckors ångertid, med pengarna tillbaka, om det inte funkar. Orsak behöver ej anges, möss och människor ska trivas tillsammans, annars är det inge kul, och det ska vara KUL att ha möss (djur över huvud taget).
Det går alltid att lämna tillbaka möss, men efter 4 veckor, inga pengar tillbaka.
Har mina möss däremot träffat andra möss så tar jag inte tillbaka dem (pga smittor och bakteriefloror).
De jag säljer är väl hanterade, tama och trevliga, såklart.
Tyvärr är medellivslängden på dem inte så lång, den ligger på ca 1,5 år. Vill det sig illa utvecklar de tumörer före dess, kanske redan runt 1-års-åldern, det vill jag att köpare ska veta.
Utvecklar de tumörer kan jag ta tillbaka dem för avlivning om det sker.
Det är inte "först till kvarn" som gäller när jag säljer: De är uppväxta med kunskap och kärlek och de ska leva sina liv med kunskap och kärlek (även om kunskapen får komma med tiden).
Du som köper ska vara seriös, ha tidigare kunskap om möss, eller vara påläst och väl förberedd.
Anne-Marie Björn, Björndalens Sällskapsmöss - uppfödning sedan 2006.

Så söta!
Nr 1 ser ut som choklad siamese!
Härligt med Siamese/Himalayan.
Om syskon är Cinnamon borde hon väl vara Cinnamon Point.
#4 Angående pris. Jag vet att folk kanske inte vill köpa tre möss pga att det blir för dyrt, men SVEMUS möss ska alla kosta 250 kr st, så är det sagt. Vi ska alla ha samma lägsta pris.
Jag tycker gott att du kan ta mer för dina möss också.
Vet att detta kanske är olämpligt inlägg, ber om ursäkt, men jag reagerar lite på att du rear ut möss. Gör inte detta. Du kommer inte ha några som helst problem att hitta hem till dem. Jag skickar alla till dig.
#5. Cinnamon, som Grodan säger. Bägge föräldrarna är homozygot AA bb. Blekgenerna har jag inte koll på, mer än att de kan vara c(ch) och/eller c(h) i nån kombination.
#6. I mina ögon skriver du aldrig olämpliga inlägg.
Men jag vill nog hålla denna pris-skala ändå, av flera orsaker.
Ren känsla, det känns bra för mig.
Jag är INTE registrerad uppfödare. Jag heter Björndalens Sällskapsmöss, men har inte SE- före.
Mina möss blir inte "gamla".
Jag är inte helt nöjd med deras beteende. Har en hel del kvar för att komma dit jag vill.
Jag kan däremot låta bli att skicka med stamtavla och registrering! Önskas det, blir priset högre. (Skönt, då slipper jag)
Och de som köper är ändå ute efter rena sällskapsmöss och bryr sig sällan om stamtavlor, än mindre registrering.Jag väljer mina köpare. Mina möss går inte att "bara köpa". Det behöver inte vara något "fel på köparen" för att jag inte vill sälja till alla, det kan handla om situationer och annat. Men jag är kräsen vid val, både av möss och av människor och av deras situation och boende och övrigt.
Så jag känner inte att jag "rear" ut några möss, det går liksom inte att "fynda möss" hos mig. Men det går att "åta sig".
Jag har heller inget som helst behov av att "bli av med möss" - det är ingen orsak till att jag säljer.
Orsaken till att jag säljer möss, är att jag önskar att fler ska upptäcka möss som sällskapsdjur och lära sig älska dem.
Och i bakhuvudet finns att kanske, kanske kommer en "ny generation" (unga och/eller gamla) att ge sig in i föreningen SVEMUS och börja blåsa liv i den igen…
(Bastian på bilden är inte till salu, men tjejen bakom kan flytta.)
#7 "I mina ögon skriver du aldrig olämpliga inlägg."
Det var väldigt rart av dig, ska ta det till mig. Eller iaf försöka. Jag upplever det som att jag trampar folk på tårna väldigt ofta, men det kanske är mer irl och inte på nätet så mycket.
Jag förstår precis vad du menar och skriver och på inget sätt skiljer det sig från oss andra, utom ev det där med stamtavlan. Fast jag skriver inte ut några, då jag inte har skrivare längre, utan skickar pdf.
Och det är underbart att du väljer köpare, så ska det vara, precis som köpare väljer uppfödare. Fast det kan ju givetvis vara hemskt när man blir bortvald.
Haha "fynda möss"… ja, rea ut möss var hemskt dåligt ordval av mig. Att du inte blev lite arg på mig ändå.
💗
Superfina 💗