Jag har sjuka möss
Jag har någon smitta på mina möss. Den överförs via direktkontakt (mössen måste alltså träffas) och trots uppehåll i avel och verksamhet på ca 8 veckor samt medicinering fortsätter smittan!!!
Om några veckor när antibiotikan gått ur kroppen på dem ska jag lämna in de sjukaste till SVA för koll. Innan jag fått svar vill jag inte sälja några möss. Alla mina möss har dock inte symtom (ex de jag ställde ut igår, dock bad jag handlers vara extra försiktiga med mina möss så att de inte skulle råka smitta några så ingen behöver vara orolig. SVEMUS utställningar är väldigt smittsäkra!!!), men jag är lite nojjig, då flera möss i föreningen har snuva.
Symtom på mina sjuka möss är kraftiga nysningar, andningsproblem, plötsliga dödsfall.
Aww nej, vad tråkigt! :(
Hoppas att SVA hittar något på mössen så att dom kan bli friska!
*håller tummarna*

Men fy vad jobbigt, jag hoppas att det inte är ngt allvarligt "fel" med dina möss.. Det är inge kul alls med sjuka djur.
Hoppas även jag att det ej är något allvarligt.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Väldigt tråkigt!
Hoppas också det inte är något allvarligt…

Har ju en kille som nös lite i veckan. Jag satt och lyssnade på honom men hörde inget när han andas. Har du märkt något annat på dina? Äter och skiter och allt sånt som vanligt?
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Hörs inget när de andas. De har bara kraftiga nysningar som förmodligen är påfrestande för de tar upp tassen/tassarna till nosen som om de vill tvätta bort någonting (smärta/obehag/något som irriterar i näsan?).
Flera har svullna lymfkörtlar på halsen - dock kan detta vara något annat.
Plötsliga dödsfall utan förvarning. Äldre djur har snabbt insjuknat och dött - de har blivit ruggiga, hopkrupna, haft bukandning, slutat äta och avlidit (eller så har jag hjälpt dem) - på bara någon dag. De har inte visat några tecken innan, varken nysningar eller annat, så ev kan detta också vara något annat.
Hm.. Kan möss få leukemi? Tänkte för lymfkörtlar svullnar ju då.. Och om det är akut leukemi så är det ju riktigt allvarligt.. Om de kan få det så kan det ju annars vara det.. Eller? För det börjar ofta med förkyldning och svullna lymfkörtlar.. Eftersom att de är så små så kan det ju vara därför de dör också. Men detta är ju bara en vild gissning.. Fast det sprids ju snabbt (som jag förstått) så då kan det ju iofs inte vara leukemi heller, då det är ärftligt men inte smittsamt.. Kanske finns ngn liknande sjukdom som ger samma symtom? Hjärnhinneinflammation är smittsamt (vad jag vet) och det ger liknande symtom som vid leukemi.
Som sagt bara gissningar.. Har dock ingen aning om vad det kan vara..
jupp, de kan få leukemi. men det är ju som sagt inte smittsamt. det är något resporatoriskt pga nysningarna… svullna lymfkörtlar på halsen tyder på infektion… endast ett fåtal har detta så det behöver inte ha med nysningarna-den formodade smittan att göra
Ok, nä, som jag skrev är inte leukemi smittsamt.. Men jag har hört att hjärnhinneinflammation är det och det ger ju liknande symtom som leukemi.. Fast det kan ju som sagt vara vad som helst. Är absolut ingen expert på sjukdomar och deras symtom.
Jag ska ta reda på vad det är och kommer att meddela de som är intresserade då.
Usch då, det låter inte kul O.o Håller alla tummar och tår för att du får reda på vad det är!
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Hur håller man tårna? *fniss*
Man får nöja sig med att hålla de halva vägen var i brist på att komma längre, antar jag 
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Man håller tummarna och tränger samtidigt in tårna i handen i den knutna näven.. *S*
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Så himla tråkigt, Grodan!! Det är ju en av fasorna för en uppfödare - att få sin uppfödning decimerad på det där viset av någon smittsam sjukdom som man inte har kontroll över… *mardröm*
Jag är intresserad av att få veta vad det är. Du kollar väl upp båda sakerna, om det är två olika alla tillhör samma?

Önskar att jag kunde ge tillbaka lite av det stöd som du gav mig i somras, Grodan - när vi hade sjuka möss… Hoppas det ordnar sig!
Nej fy vad hemskt =( Verkligen rena mardrömmen! Hoppas du får ordning på det snart.

Vi är mycket intresserade av resultaten från SVA om det skulle gå så illa! Vi hade en sånhär sjukdomsbild i en musbur på 4 möss tidigare i höst. Jag är helt övertygad om att det är en smittsam luftvägsinfektion. Det gick ganska snabbt, inom ett par dagar fick de kraftiga andningsbiljud och nåt som jag misstänker var hosta. De fick en kur Baytril och efter två veckor verkar de helt friska. De har inte bott ihop med några av våra övriga möss sedan i somras men jag litar inte på läget. Eftersom vi inte hade tagit in några nya möss sen i våras så måste det vara något de kan bära på länge utan att ha symtom. Baytril borde inte ha funkat om det hade varit bara mycoplasma.
Gå så illa? Öh… ja, jag ska lämna in några möss till SVA! För jag vill ha svar. Det är INTE frågan om mycoplasma, bordetella eller pasteurella! Ifall de inte blivit resistenta! Det är heller inte frågan om Rossel - andningsbiljud!
Provsvar på mina djur kan inte översättas till era djur. Vill ni veta vad era djur har för bakterier och/eller virus måste ni göra egen förfrågan.
#19 "Provsvar på mina djur kan inte översättas till era djur."
Det är ju ändå intressant att få veta vad ens möss kan drabbas av, och vad det finns för sjukdomar på möss. Tillhör baskunskapen som musuppfödare, liksom.

#19 Ja, det var så jag menade. Om det är smittsamt så är det bra att veta vad som är på gång så att man kan ha ögonen öppna.

Vi håller tummar och tår och väntar på att få köpa av dig!