Djuraffärsmus
Zoo vid Bromma Blocks (Stockholm) i tisdags.
Söt liten grabb!
Bra de tar ordentligt betalt (blir förhoppningsvis inte impuls-köpt då).
Bra han har stor fin bur.
Gullig korsad typ, långt ifrån den engelska de säljer honom som.
Fanns en hona i buren ovanför. En eller flera? Vet inte, såg ingen. Syster/systrar antar jag. Hoppas hon inte var ensam.
Ingen aning om varifrån de kommer, fanns ingen att fråga just då.
- Redigerat 2023-11-09 11:19 av Grodan
- Redigerat 2023-10-01 10:02 av ariama
#0: Tyvärr lär de komma från grossist då flertalet av deras andra djur (som fåglar) kommer från stora grossist uppfödare utomlands (fåglar från Nederländerna) och risk för sjukdom (vet flera som fått hem sjuka djur från Bromma zoo trots att man får med "friskhetsintyg").
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#0 Ser trevligt ut! Härligt att han är så dyr. 🤣
#1 Mössen sitter inte ensamma och de flesta djur är antingen privatuppfödda eller kommer från registrerade uppfödare som litar på djurvårdarna i butiken. Visst förekommer det djur från grossist, men butikerna strävar ständigt efter att minska ner de inköpen.
Om det exempelvis sitter tre individer i en bur (gäller möss, gerbiler, marsvin) då säljer inte zoo.se ett par utav dessa utan alla 3 säljs tillsammans. Djur som inte flyttar ihop lättvindigt med nya individer, blir inte ensamma kvar.
Din uppfattning är en aning oldschool. Nu för tiden jobbar det utbildade djurälskare i de seriösa butikerna som dagligen gör sitt bästa, för att de blivande djurägarna ska förstå vilket ansvar de tar på sig när dom köper djuren. Det är inte en lätt uppgift, men man tar sig an den.
Tänk dig att djurhållningen dagligen exponeras för alla möjliga människor. Skötseln av djuren är under ständig lupp, det skulle en del uppfödare också behöva.
I have no sympathy for people without empathy
- Redigerat 2023-10-06 09:25 av Novelia
#3. Låter bra. Det är ju också bra om/att värdet för möss ökar, och kunskapen om dem.
Vet du varifrån just dessa möss kommer denna gång? Hanen såg fin ut. Honan/ honorna(? hoppas jag verkligen! dvs flera tillsammans) såg jag inte. Har inte vägarna förbi särskilt ofta, och just då fanns ingen personal att fråga och jag hade inte tid heller.
#3: Det är väl bra om de ändrat på sig isf, tog bara upp de erfarenheter jag haft av den butiken (och kan väl säga att jag aldrig gillat ägaren och ägarens attityd även sedan de hade en liten butik i Vällingby) och har tyvärr haft mycket dåliga erfarenheter av kvalitén på deras djuren de sålt genom åren så personligen undviker jag den affären (tyvärr har de ibland varit de ända som haft vissa foder till vissa av mina fåglar).
(Och var väl för ungefär ett år sedan en bekant köpte kanin därifrån som visade sig vara väldigt sjuk).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#4: Jag såg för några dagar sedan att zoo.se_barkarby la ut en film på instagram om sina engelska möss. Där står det att mössen dom har inne är privatuppfödda. Kan tänkas att Bromma kanske tar från samma privata uppfödare? Jag vet inte, men den som är intresserad kan ringa och fråga.
I have no sympathy for people without empathy
#6. Hittar inte.