Vilket djur?
Hej har ett överblivet akvarie på 54 L. Tror måtten är ca 60x30x30. Vad finns det för djur jag kan ha där i ( reptil eller gnagare )
- Redigerat 2023-11-09 11:16 av Grodan
Om det är ett fräscht akvarium som inte läcker, dvs all silikon är hel, är det synd att ha gnagare i det.
Jag tyckte gamla akvarium och terrarium var rätt ok mus- och råttburar förut, då jag kunde rengöra dem enkelt. Idag är jag för lat för att kånga in dem på toan för avsköljning så jag har tröttnat på dem. Då är lätta burar i plast bättre.
Men, oavsett, känns det konstigt med denna tråd… "nämen titta jag har ett akvarium över, vad ska jag ha i det"…
Ett djurinskaffande ska inte börja i den änden riktigt tycker jag. Om du redan har massor med djur, så, ja då kan jag förstå frågeställningen, men jag vet precis ingenting om dig och ditt namn är inte superseriöst heller…
Fast sjår jag kan fråga
vad har du i övriga akvarium om du har några? vad har du eller ni i familjen för andra husdjur?
och även säga… att om du inte har haft några smådjur tidigare bör du fundera och ev prata med resten av familjen ang vad för husdjur ni vill ha och strunta i akvariet som är "över"…
- Redigerat 2023-10-19 16:56 av Grodan
Jag har en hund och två gerbiler i ett 400 L bur. Har även haft två små hamstrar. Har varit fisk uppfödare men har nu slutat pga tidsbrist.
Frågade om vilket djur jag skulle ha i akvariet eftersom att jag vet att det finns folk på iFokus som kan mycket mer om olika djur en vad jag kan, och som skulle veta vilket djur som skulle kunna bo i det akvariet , ( vill gärna ha fler husdjur och tänkte att istället för att köpa ett nytt dyrt akvarie kan jag lika gärna använda det som jag redan har) Och det angående mitt användarnamn, döm inte hunden efter håren är det enda jag kan komma på att säga.
#2 Oki, inte lätt att veta. Jag svarade det jag kunde. Jag kan inte avgöra vad du ska ha i ditt akvarie. Och som jag skrev, om det är ett fint akvarium kanske det är synd att djur i det som kan peta och gnaga bort silikonet.
Men du kanske eg vill ha möss och undrade ifall akvarium är bra bostad och då kan du få flera svar, beroende på vem som svarar… Jag tycker att det är en helt ok bostad, så länge du inte har ett tätslutande lock, utan nät eller öppet eller en våning till (som amaira gör sina öppna burar, finns massor med bilder och trådar, här är en https://mus.ifokus.se/discussion/1534365/forsta-aventyret-och-oppen-bur )
Vill du ha en bur som går att skrubba helt ren så väljer du inte ett akvarium dock. Möss luktar, det kan vara skönt att ha lättstädade burar.
tack:)