Mus iFokus

Mus

Etikettbeteende
Läst 80 ggr
Ägare till bl.a möss o råttor
1

Möss som bråkar, några tips??

Hej, jag är en tjej på 16 år som för några veckor sen har hämtat hem 5 honor (har haft möss när jag var yngre också). Alla dessa 5 honor är från samma uppfödare men från olika kullar (ett syskonpar och sen tre något yngre tjejer från varsin egen kull). Samma dag som vi hämtade hem tjejerna så satte jag ihop de tre yngsta vilket gick väldigt bra, inga bråk alls! Nu när det gått 2-3 veckor så var det även dags för ihopsättningen av alla 5 (för att bli en flock). Introduceringen skedde på neutral plats och sedan Transportbur, vilket gick väldigt bra, inga bråk alls utan bara tecken på lugna möss då de tvättade sig själva, åt och sov alla 5 tillsammans! Därefter flyttade alla in i en HELT ny bur med helt ny inredning som ingen sett förut med flera gömställen och matskålar och vattenskålar. Det gick bra första natten men vaknade nästa morgon av pip. Var tillslut tvungen att ta ut en av de äldre tjejerna (Io) då hon frös ut/ mobbade minstingen Kit. Det dom gör är att Io jagar kit och kit piper och flyr i panik. Jag har börjat om nu några gånger med alla steg av introduktionen med alla 5 möss men det blir alltid "bråk" i riktiga buren. (Ska nämnas att ingen av dom har något sår varken på rumpan eller någon annan stans!)

Har ni några tips? Hur gjorde ni vid ev bråk? När bör man sära på dom? Behöver jag kanske bara ha mer tålamod?

(Detta är mitt första inlägg på ifokus)

milemule
1

Börja med att ta ut all inredning från buren, bon mm.
Låt dem vara i denna tråkiga bur ett tag. För mej kan det vara ett par timmar till flera dagar.

Ställ in ett bo med flera in och utgångar, funkar det kan du plocka in nåt mer. Funkar det ej, plocka ut inredning och börja om .

Och ja, tålamod krävs.

Instagram: luxury.mice.sweden
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

Ägare till bl.a möss o råttor
1

#1: Tack för svar och ditt tips! Ska absolut testa det med tjejerna när jag kommer hem ikväll.