Vad kostar möss?
Ni som säljer möss (om det finns någon här som gör det) vad tar ni betalt?
Jag som endast säljer grupper om (minst) tre som sällskapsmöss (pratar honor nu) vill inte ta hutlöst betalt, men tänker ändå höja priserna. Ligger för tillfället på 600:- för tre, 500:- om (i undantagsfall) två. Plus bensinpengar när jag kör.
Hanar 200:-
Men inflationen har skenat. För 600:- får jag inte ens en full tank bensin längre!
200:- för att sälja en hane är knappt värt besväret 😉, men musen är värd det förstås.
Jag reggar mössen i SVEMUS men är inte reggad uppfödare. Flera av mina köpare bryr sig inte ens om stamtavlan, de vill bara ha en flock sällskapsmöss, (men ingen har klagat på kostnad).
Vad skulle NI som köpare tycka var ett skäligt pris? Gäller möss som är väl uppfödda och hanterade, från etablerad och erfaren uppfödare.
Ålder på mössen kan jag dock inte garantera, inte heller att de inte utvecklar tumörer med tiden. (något som INGEN kan garantera!!) Uppskattad ålder på mina honor är ca 1 och ett halvt år. Hanar runt 2 år.
Bra fråga!
Jag har inte höjt priset ännu, men säljer heller inte mycket möss.
I fråga om pengar så skäms jag alltid att be om det, har alltid tyckt att priset på djuren jag sålt (råttor/möss) varit lite högre än jag tyckt om. Men det beror på mig och inte på något annat.
Sedan tycker jag att man ska höja med små steg och inte så mkt åt gången. Kanske kan 300 kr för en mus fungera idag?
"Uppskattad ålder på mina honor är ca 1 och ett halvt år. Hanar runt 2 år."
Absolut, det är vad man ska räkna med. Gärna inte mindre, men gärna mer….
Jag känner också att jag tar mkt betalt. Speciellt som möss inte lever i flera år precis, och att det blir mycket att betala när jag säljer många ihop.
Å andra sidan - så är det inte mkt pengar jag får för mkt arbete och "extrabesvär".
Oftast är det förstås roligt och kärt extrabesvär, jag menar inte annat, men det är ändå "jobb" liksom.
I höstas fanns det helt plötsligt några möss till salu i djuraffären jag brukar besöka. Studsade lite över priset. Minns inte riktigt men tror 399:- för en "engelsktypad hane" - som var en liten söt korsad typ.
Efter några veckor var priset förstås sänkt lite, men ändå. Fanns honor också (samma pris), såg dem aldrig/gömda. Vet inte om några blev sålda. Men priset?
Bravo! tänkte jag: Ge möss det värde de förtjänar!
Men jag vet fortfarande inte vad jag VILL ha betalt för mina möss, och vad jag tycker är skäligt. Kanske framför allt i de fall jag tar kullar för att ha salumöss i första hand - om jag nu vill/orkar göra det.
Mina kostar 200:-/st oavsett kön och antal. Honor säljs i grupp om minst 3, men har köparen möss hemma som de ska gå i flock hos har jag släppt 2 i enstaka fall. Äldre möss och en del där släkthälsan har varit skitkass har jag tagit mindre för, typ 150:-/st. Jag hade velat ta mer betalt, det ligger ändå en hel del arbete och pengar bakom mössen, men jag vet inte om jag skulle få sålt nån om jag höjde priset. Mina möss lever ju inte heller så länge, ni har ju sett mina stamtavlor 😛 Hos mina köpare lever de längre men tumörerna går inte att komma ifrån. Och i stort sätt ingen vill ha hanar.. fastän de lever längst! Mina köpare bryr sig sällan om stamtavlor men de allra flesta visar stor tacksamhet över hur jag skriver stamtavlorna med dödsorsaker/livslängd hos släktingarna.
Sedan föder jag ju upp för mig själv och inte för någon annan, så jag förväntar mig liksom inte att jag ska gå +-0 men det hade hjälpt avsevärt för att kunna ha kvar min hobby. Jag har faktiskt varit tvungen att dra ner mitt antal till ungefär hälften för det är så satans dyrt att leva som det är..
Han/honom