Mus iFokus

Mus

Etiketter: aveluppfödninggenetikfärgerhårlag
Läst 111 ggr
Bergulven
1

Är dessa färger av intresse?

Hejsan! Jag kommer eventuellt (inget säkert) få hem 6 st importer från Nederländerna. Det handlar om:

Red Dominant Pied Texel Hane
Agouti eller Self Black Splashed Satin Texel Hane
Recessive Red Dilute (ej säker om det är cece/cech/chch) Astrex Hona
Recessive Red Dilute (ej säker om det är cece/cech/chch) Longhair Hona
Brindle Pied Longhair Hona
Beige Pied Longhair Satin Abyssinian Hona

Undrar då om dessa färger/gener är av intresse om jag avlar på dom? Om det är något som saknas här i Sverige, någon speciell kombo som skulle vara intresse osv. Kommer även paras med Argente Creme Texel hane. Kommer i så fall hem runt April men ingen parning fören Maj/juni, i så fall blir det kullar redo för leverans runt augusti/september.

Skogsdjurens Musuppfödning
https://www.instagram.com/skogsdjurens?igsh=NGN4Mjdza3NxeGR3

Registrerad i SVEMUS, fokus på Texel och Longhair!

• Redigerat 2024-02-17 08:56 av Bergulven
ariama
0

Det finns säkerligen intresse för dessa varianter!
Kanske med en liten reservation för DY / Dominant Yellow (eller "dominant red").

DY är en svår variant som inte (enligt mig) bör gå till sällskapsmöss utan möjligen ha ett fåtal för att förbättra färgen/rödheten på t.ex. agouti.
https://mus.ifokus.se/discussion/1431243/de-vackra-roda-mossen

Åtminstone jag föredrar nog RY, Recessive Yellow, som visserligen kan kräva lite mer avelsarbete för att få i riktigt vacker färg, men som i gengäld inte har några genetiska defekter.

Själv älskar jag RY, det är en sådan spännande variant, som kan fås i så många olika nyanser beroende på genetisk bakgrund - som alla i slutänden/åldern mer och mindre återgår till "gul/röd". Tyvärr har mina egna RY utgått.

Vad roligt att du importerar!!
Vad roligt att du skriver här!! Fortsätt gärna med det, du låter spännande! 💖

Visa gärna foton på importerna sen! Och gärna foton om du har möss nu.

mus, möss, musen, mössen, mus musculus, mice, mouse, fancy mice, petmice, mús, muis, Maus, souris, mysz, hiiri, hiir, musar, musling, tammus, tam mus, sällskapsmus, mushona, mushane, musbebis, musbebisar, musunge, musungar, långsvansing, pälsmonster, mumsboll, fluffiti-fluff, vi älskar möss, gerodean, Sajten för oss som tycker om möss, Swedish Pet Mouse community with English Section
Bergulven
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#1: Ja jag kommer inte fortsätta med DY då som sagt, inte så jättebra pga defekterna.. men bra att det är enkelt att plocka bort eftersom det är dominant. Men han är en jättefin hane i övrigt så därför tänker jag välja honom. ☺️
RY flickorna är betydligt mer intressant för mig så det blir väldigt roligt att se hur det blir med dom.

Jättespännande att det blir import fast det kommer bli min första kull ;) lite ambitiöst men men. Är en sån chans jag blivit erbjuden tänker jag och hade tankar på att köpa avelsdjur iår iallafall. Har lurkat ett tag på sidan men aldrig skrivit förut så det blir roligt!

Hemma har jag just nu 6 möss, 5 honor (2 som skulle gå till avel men inte blev av) och 1 hane. Min käraste SE Vattnadals Ejder "Tjorven" som synes på bilden. En så trevlig och mysig hane, född juni 2023 och tänker det är bra med lite "äldre" hane så man vet lynnet och hälsan.

ariama
0

Som hane är DY-varianten inte lika hårt drabbad, vare sig av tumörer, eller fetma (och då inte heller diabetes, som jag förstått).

Låter jättespännande allting!
Fortsätt gärna skriv! Den här sidan är inte så aktiv just nu, men det kan ju förändras.

ariama
0

Och ja, Vattnadals har fina möss. Fin Tjorven, härlig päls!

Bergulven
0

#3: Ja det är ju som tur är lite lättare än för honorna!

Ja man får hoppas att det blir lite mer aktivt, det hade varit kul :)