Taggmöss
Hej! Några fler här som har taggmöss? Jag har själv i dagsläget 5 underbara taggissar av arten Acomys dimidiatus. Vet att arten fanns i Sverige för många år sen och var ganska populär, men verkar nästan helt dött ut nu för tiden? Bifogar några bilder på mina småttingar.
Så söta ❤️
Instagram: luxury.mice.sweden
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Jättefina taggisar du har.
Vet tyvärr ingen som some har taggmöss idag, men känner inte så mkt folk längre heller.
Jag hade ett gäng på 90-talet när de var helt nya i Sverige. På den tiden var de inte speciellt hanterbara och jag lämnade dem till annan intressent då jag inte tycker om att bli biten. Sedan dess har jag alltid varit lite försiktig med att hantera taggisar. Hur tama är dina?
- Redigerat 2024-03-23 11:13 av Grodan
#2: De anses ju ej vara domesticerade så som vanliga möss inom hobbyn. Även om mina är så nära "tama" (Kanske snarare nyfikna och inte fullt lika rädda för mig) som går att bli, märker man att de är mer lätt stressade. Jag har däremot aldrig blivit biten av dem, eller ens märkt en tendens för det ännu :)
Tråkigt att arten nästan inte finns kvar i hobbyn, jag hade dem som liten och det var därför jag nu i vuxna dagar letade rätt på dem igen, vilket inte var lätt då jag fick vända mig utomlands för att hitta uppfödare. Just nu har jag två obesläktade par som går tillsammans, så hoppas på bebbar och kanske kunna sprida dem i hobbyn lite smått igen!