Mus iFokus

Mus

Läst 47 ggr
Djurtok12
2

Musen Eddie

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hejsan alla musälskare!
Hade efter några år som djurfri äntligen bestämt mig för att skaffa en gnagare igen, denna gången guldhamster. Igår åkte jag på reptilmässa för att kika på lite inredning till buren. ”Råkade” få med mig en liten mushane hem, hade inte hjärta att låta honom bli reptilmat. Så nu blev det en mus istället för guldhamster 🤪

Nu har jag dock några frågor, buren som jag hade inrett till min nya hamster, är den för stor för honom? Är det möjligt att ge en mus en för stor bur? Jag bifogar en bild på den i kommentar men den är ca 120x60x60. Locket som jag hade byggt har för stort galleravstånd, så just nu bor den lille killen i en duna fun.

Kompisar? Förstår att jag inte kan ha honom med hanar eller honor. Men om jag kastrerar honom, kommer han bli accepterad av andra möss? Klarar ens en sån liten kille en operation?

Mat? Enligt försäljaren ska de äta labb blocks, som jag fick med mig till honom. Men känns inte som en särskilt naturlig diet. Är musmaten ifrån djurlycka en bra mat för honom?

Bifogar bild på lillen som jag döpt till Eddie (kommer han förövrigt ha den långa pälsen hela livet eller är det ”bebispäls”?), samt buren (som dock har inredning anpassat efter en guldhamster).

Tack!

ariama
1

En sådan gullig liten grabb du fick med dig hem. Grattis!
Djurlyckas mat är bra.
Annars kan du göra själv också, men mata samtidigt med maten han är van vid så det blir mjuk övergång.

Kastrerad lär han kunna gå med honor utan problem, är jag ganska säker på. (Om det inte är särskilt mycket revirhävdande honor, då behöver de kanske lite tid på sig?) Hane som kompis är mer vanskligt. Andra kastrerade hanar? Ingen aning.
Bebispälsen blir kortare som vuxen, hur mycket är olika.

Gallret över buren kan funka. Prova! Storleken är bra, den gillar han säkerligen.

Kanske försöker han inte ens klättra upp-och-ner på gallertaket, han ser lugn ut. Kanske klänger han utan att försöka ta sig igenom. Tar han sig igenom vill det mycket till innan en mus hoppar ner/ut därifrån. Gör han det ändå så är det en "vild" och klättrig mus, men han ser ut att vara lugn och en försiktig herre..