Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 511 ggr
kastrullis
0

Blomjord_plus å minus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar vad som skulle kunna vara för- respektive nackdelar med att ha blomjord som bottenmaterial till musbusarna?

Vi har precis köpt ett terrarium för att ge mössen mer utrymme och för att det blir svårare för dem att skvätta ut saker… Barnen sa då; "Blomjord!!" Eftersom mössen tyckte att det var/är så otrooooligt tillfredsställande att gräva, se bilden på musmulvaden Shihiro…

Till saken hör nu att de har haft jorden där nu i över en vecka!! Och det luktar …..jord! Inget annat… Det luktar vår. Det luktar gott.  Och mössen de bara gräver och gräver och gräver…..Och gräver ner toarullar och annat.

Det här är ett experiment…… Jag vet inte hur länge jag vågar ha det så utan att de far illa….men allt verkar så bra….Och självklart kommer jag att byta snart….

OK, nackdelar som jag kommer på, just nu….

• Svamp
  • parasiter
  • virus
  • dyrt?
  • jordig mus
  • svårt att avgöra om det är fullt med pluttar

Fördelar…

• Glad mus
  • "luktfritt", så här långt
  • vackert
  • man kan plantera?

Har någon annan prövat? (Har jag missat någon tidigare diskussion kanske?)

Vad tycker ni?

ThereseW
0

Jag har aldrig använt det som bottenmaterial direkt, men jag har haft stora byttor med blomjord inne hos dem, och visst är det uppskattat :)

Dyrt är det väl inte, tror jag? Men lite smutsiga blir de allt, men det får man ta :P

När det gäller bakterier och diverse microorganismer så kan man bli av med dessa genom att köra jorden i ca 100-150*C i ugnen nån halvtimme eller så. Personligen tycker jag dock att man kan ge dem osteriliserad jord, det måste ju vara mycket trevligare. Så personligen tycker jag att du kan använda det, har själv gått i de tankarna..

Angående växter så finns det flera sorter som mössen klarar av, dock har växter svårt för att klara av mössen ;)

Det finns en tråd som heter just "Blomjord?" där vi har diskuterat detta lite, men fyll på här ni andra med era tankar & åsikter.

Grodan
0

svamp, parasiter, bakterier och virus…

Enligt min mening finns inga positiva saker som kan uppväga dessa negativa. Jag skulle nog rekommendera att man autoklaverar (värmer upp till 130 grader C så att alla smittoämnen dör) jord innan man använder det till djur.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️