möss med andra djur
AmmiG skrev i tråden "Finaste färgen":
Har inga möss och tänker inte glädja mina illrar, även om dom har en stallmus som dom samsas med nu. Inne går inte heller, för där är det nästan alltid någon/ra av illrar.
Jag har hund, iller, råtta och mus och tycker att det fungerar bra. Iller är ett så bra djur med tanke på att det inte är vidare bra på att hoppa, så man kan ha gnagare bara man placerar dem minst 50 cm upp på bord, hylla etc som illern inte kan klättra upp på.
Under de sammanlagt 5 år jag haft iller har endast en mus som var lös på golvet blivit ofrivillig illermat.
Hunden tycker jättemycket om mina gnagare och vaktar dem. Så är hunden i närheten kan ingen göra mössen illa.
Det jag genom åren sett funkar minst bra med möss är katter. Katter försöker att leka med mössen och har man då en bur som är lätt för katten att välta kan det bli ett tråkigt minne.
Jag har en kompis som när hon skulle flytta och packade ihop alla sina tillhörigheter, placerade sina tre mushonor i en petbox (en liten plastlåda). En av katterna kom och välte lådan så att mössen ramlade ut. Min kompis hittade bara två av mössen. Den tredje var hon tvungen att lämna i lägenheten - om den nu levde.

Usch vad hemskt. Att behöva lämna en av de små kvar. Utan att veta om den levde eller inte.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ja, det var mitt under flytten. Hon ringde mig och var helt hysterisk…
Det måste ha varit fruktansvärt att tvingas lämna lägenheten utan att ha hittat musen! Det är ju så hemskt att inte veta, utan bara kunna gissa och tro om det lilla livet.
Måste erkänna att jag blivit våldsamt förälskad i de Fawnfärgade mössen, mest i de mörkögda. Skaaa inteee haa, vill ha 
Undrar vad mina illrar skulle tycka, dom har ju redan en vild stallmus, som dom inte bryr sig om. Men den konkurerar ju å andra sidan inte om mattes uppmärksamhet.
Vi har katter, kaniner och möss hemma.
Katterna är så klart nyfikna på muslingarna, men får inte komma nära. (Katter och kaniner ihop går däremot super, ingen ovänskap eller något jaktbetéende där…)
Men mössen är ju små och snabba så där tycker jag att det är människans ansvar att hålla dom skilda åt eftersom det är vi som valt att hålla så pass olika djur i "gemensam" fångenskap! ute i naturen är ju mössen föda, så katterna gör ju rätt om de skulle ta en mus. (Missförstå mig rätt!)
Kaninerna är nyfikna, men mer på musburen än mössen tror jag. Och dom träffas ju inte direkt heller.

#4 Det är så jag känner. Mina illrar är ju, precis som katten, jägare och jag kan ju inte skylla på dom, ifall en olycka skulle ske. Det är ju alltid mitt ansvar, eftersom inget av djuren bett att få bo hos mig. Även om man gör sitt bästa, så kan en olycka alltid ske iaf.
Så här på nätet är det enklare att avstå, men kom någon med en röd, så vet jag inte om jag skulle kunna skiljas från den. Kan nog ta Fawns röda ögon oxå
Mvh Ammi
Jag har katter och 3 av dem är otroligt intresseraad av mössen men ej av hamstrana, de andra de bryr sig inte om mössen eller hamstrana (4 st).
Hunden hon bryr sig inte ett dugg.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Frodo (den äldre hunden) bryr sig inte direkt om dom små, tycker visserligen att dom luktar lite intressant, men det är inte mer med det. Valpen Nelson å andra sidan är väldigt intresserad av dom och vill leka. Vad denna lek skulle innebära vågar jag dock inte ta reda på innan valpen fått lite mer vett i skallen…
Har ett otäckt minne av katt och gerbil.
Det var en mager stackars katt som strök omkring, kanske kvarlämnad sommarkatt. Jag hade in den i köket och gav den mat.
I en helt annan del av huset hade vi ett par gerbiler i en stabil stor bur med två sidor trävägg och två sidor gallervägg. När jag tittade bort ett par sekunder, var katten frösvunnen! Återfann den i gerbilrummet, där den lyckats riva ena gerbilen mycket illa genom gallret. Det gick på ett par sekunder bara, och jag togs med överraskning tyvärr. Förstod inte att katten kunde vara så snabb.
Gerbilen var så illa skadad, halva huvudet var nästan borta, så den fick avlivas på stående fot.
Katter har sylvassa klor, och kan skada allvarligt genom galler och nät. De är också supersnabba, har en enorm hörsel och vädrar "byte" på långt avstånd. Främmande katter har också lyckats med att skada mina kaninungar mycket allvarligt genom nätet, trots stora burar.
Vet också en väninna som hade en golden retriever som var jättesnäll, och en kanin som var lika snäll, och hunder gjorde ingenting. En dag högg han tänderna över ryggen på kaninen och skakade till. Kaninen dog omedelbart.
Jag är numera MYCKET försiktig med att sätta ihop olika djurarter, särskilt om den ena är födodjur och den andra har jaktinstinkt.
Personligen tror jag att det där med katters jaktinstinkt sitter mycket i hur de lever också. Vi bor i tätbebyggt område och därför bor våra katter inne, de har fri tillgång på torrfoder och är därför aldrig hungriga. Därmed inte sagt att jag skulle lämna katter och möss tillsammans. Men när det gäller katterna och kaninerna så är jag lugn, dom är dock tillsammans under uppsikt.
Alla mina djur samsas och älskar varandra..
haha nä men min hund har fått stå ut med många nya bekantskaper. Kaninerna ute jagar hon mer än gärna men kaninerna inne visste hon tillhörde familjen. Det djur hon hade svårast för var råttorna, men hon vande sig även vid dem till slut.
På bilden min hund och mushanen Lotus.
Kan era hundar ställa upp på att ni fotograferar en mus i munnen på dem? min hund är så rädd att göra dem illa… han kan max ha en råtta på huvudet
morakullan´s kilotex på keys huvud, arinella´s bada på mitt

Min siames katt går ihop med mössen. Man kan ju inte lämna dem ensamma, för skulle ja gå så skulle han nog peta på dem. Men han tycker annars att dom e rätt läskiga. I sommras tyckte nog min råttjägarkatt att d va dags att siamesen skulle lära sej jaga, så han kom med en levande skogsmus och släppte ner i gräste framför siamesen. Musen sprang rätt på honom och han flög högt i luften å spran till mamma (moi) 

hahahaha. Dom kan ha honom som häst!!

Flera hundar här hemma skulle gärna ha en mus i munnen, men det blev knappast gulliga foton… Musen skulle inte vara så snygg efteråt heller. Freja skulle hinna svälja innan jag hann fota!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
vattnadal: sölig kamera du har… 
Naaajjj… de va la fö gooosigt… där snacka vi vykortsbild

Min jycke älskar alla smådjur (utom katter efter att ha blivit misshandlad av grannens arga katt ett flertal gånger). Jag litar 100% på honom med alla smådjur. Han älskar mössen, råttorna, marsvinen och hälsar glatt på alla smådjur. Mina marsvin är helt fria, så hunden umgås med dem dygnet runt.
Men i allmänhet gäller att det inte är så smart att låta olika djurslag umgås med varandra, det händer så lätt olyckor…
/Matsvin
Ah, då får vi snart se ett vuff-musfoto från dig då Eva?