Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 607 ggr
Grisknorr
0

Ärflig sjukdom?

Nu vet jag inte om ni läst om min mus som dött, Mario, men jag har upptäckt en liknande sak som han hade på 2 av hans bröder. Varsitt av deras öga hade också klibbat igen och försvann dock efter en snabb vattentvätt.

Kan det vara någon ärftlig sjukdom eller någon som mössen kan smitta varandra med? Eller är det något individuellt, eller borde jag helt undvika att para dessa möss med risk att deras ungar också får detta? Jag kanske ska undvika att para alla syskon, även dom utan "symtom"..? Hjälp …

Grodan
0

Kladdig ögon tyder på att musen inte är i tiptop kondition och kan oftast åtgärdas med bättre mat.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mandymoo
0

Kan kladdiga ögon bero på att suttit i drag?

Jag tänkte om man nu när våren kom o det var varmt på dagarna att man öppnade lite på fönster och inte tänkte på att mössen kanske satt i draget?

Grisknorr
0

Okej.. Kan det vara så att vissa möss är "känsligare" för dålig mat då? För jag har bara sett det på 3 av bebisarna och aldrig på någon av mina andra möss som jag då haft mycket längre?

Vad borde jag ge dom?

Grisknorr
0

Det kanske du har rätt i … En av mina brurar står tja…. ganska nära fönstret i alla fall och visst har jag öppnat fönstret varma dagar, men dock bara lite grann. Kanske inte tänkt tillräckligt noga på att det kan dra på dom! Dumma mig ..

Grodan
0

Bra fråga. Jag tror faktiskt inte det. Däremot kan nysningar, snuva och snedskalle orsakas av drag.

Rinniga ögon är oftast ett sekundärt sjukdomssymtom. Alltså musen/mössen är i dålig kondition av någon anledning och du ser det genom att de har rinniga ögon. Det kan vara någon tillfälligt, t ex stress vid utställning, som orsakar det, men även något allvarligt.

Med andra ord är kladdig ögon ett tecken till dig att se över om allt är ok med din djurhållning och leta efter något du kan förbättra/ändra på.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️