Mus iFokus

Mus

Etikettfotografier
Läst 501 ggr
amaira
0

NattBjörn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Björndalens NattBjörn är till salu, om inte Tant Selma vill ha honom. Tant Selma har första tjing, och här kommer ett foto som visar hur han ser ut idag.

NattBjörn är född 13 november -07, och är efter Häxans Blodra, champagne/tan satin korthår, och Vibys Prince, svart/tan satin korthår.

Han är okej och trevlig, dock lite ljus tan, samt tanfärgade stickelhår, om man ska vara standard-petig på detaljer.

Och så är han en "rassel-mus", som jag tycker alla engelsktypade har anlag för att vara. De är ju från början mycket "nervigare" än de svensktypade.

Och så var det det där med chinchilla-anlaget i stamtavlan. Inte så kul om man vill avla svart/tan eller chocolate/tan, men Dumlemusen (det är en Grodan-parning mellan hennes Dumlemus (chinchilla) och Kastanje (chocolate, finsk import)) är tydligen en oerhört bra mus temperamentsmässigt.

Jag har själv kvar kullbrodern NoggiBjörn som är chocolate/tan, och en oerhört trevlig och rar musgrabb med ovanligt lite "rassel-mus" för att vara ren engelsktypad.

lothus1
0

Vad är en rasselmus?

amaira
0

Oj, glömde förklara det. Skrattande

Med "rassel-mus" menar jag nervig på det viset att det bara säger "rassel" och så är de borta, vid plötsliga rörelser, ljud, osv. Det är något jag inte gillar med de engelsktypade.

Vill ha de här trygga, stabila, nyfikna (svensktypade) som säger "Va kul, nu händer det nåt", inte "rassel - borta".

lothus1
0

Okej, då har jag lärt mig något nytt igen =o)

Thanks!

Fairytail
0

Alltså, är det bara jag som tycker tvärt om? Fundersam Alla mina engelska har varit lugnare än de svensk typade. Särskilt när de har varit ungar. Tycker att de svensk typade är mycket mera pop-corn möss än de engelsk typade..Fundersam Fast det kanske bara är jag som upplever de så. Själv har jag tre "rassel-möss" just nu och de är alla tre svensk typade. (Har 6 svensk typade 1 korsad och 9 engelsk typade).

Inte meningen att sno din tråd nu, var bara lite nyfiken. Glad

MalinMalin
0

Jag kan inte mer än hålla med Fairytail.

Alla Engelsktypade som bor här hemma är mkt lugnare än dom svensktypade.

Och helst mina svarta XXXL stora Engelsktypade…Mer lugnare möss får man leta efter,dom rör sig inte i onödanSkrattande

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Anett Lindbom
0

Vad fin han är, en vacker liten läckerbit..