Upphittad musbebis
Vet inte vart jag ska vända mig. Imorse när jag gick ut på basidan hade min hund hittat en brun musbebis. Han kan inte vara gammal för han ser ut som en nyfödd valp som inte har öppnat ögonen och som inte har färdigutvecklat öronen. Han ser lite skakis ut men är förövrigt rund och pigg. Han låg vid husknuten och där ligger han fortfarande. Dock är jag rädd att musmamman inte vågar sig fram under dan eller att han ska frysa ihjäl under natten. Kan jag ge honom någonting att äta/dricka? Vad gör ni med era bebisar när de är så små? skickar med en bild. Snälla hjälp mig någon!

Jag kan inget alls om sånt… men en ide är att du kanske kan ringa Grodan o prata - hon kan säkert hjälpa dig med råd.
http://www.abc.se/~m10342/1/blandat/kontakt.html
Hennes hemsides adress med uppgifter om var du kan nå henne.
Lycka till.
Ojdå! Det är ett par timmar sedan. Hur gick det?
Ungen ser i a f välnärd och välutvecklad ut, nästan 2 veckor gammal kan jag tippa. Borde öppna ögonen snart. Den går att föda upp på Esbilac då den fått den viktigaste mjölken av sin mor. Men den kan ju vara sjuk… eller bära på smitta, så var noga med att skydda dig med handskar… (som du redan gjort)
Nu när denna säsong med "upphittade musbebisar" börjat är det verkligen på plats med en stor och bra artikel på SVEMUS hemsida!
Det är ju så att man enligt lagen inte får ta in vilda djur mer än 48 timmar. Sedan ska man kontakta organisationer som tar hand om vilda djur. Bland annat KFV, Skansen etc (man kan nog googla för att kolla vilka som är aktuella idag).
Fast gnagare är inte så eftertraktat att ta hand om så eg vet jag inte hur förfaringssättet är med dessa. Själv skulle jag ALDRIG ta in ett vilt djur med tanke på smittor!
Jag gissade också på att "Totte" var ca 2 veckor. Problemet fick dock en rolig lösning. Vi bor i ett hyresradhus och har länge haft problem med möss (har dock inte gjort ngt årt det, klarar inte av råttfällor och råttgift). Igår hörde jag pipande under diskbänken och där fanns ännu en musbebis som såg exakt likadan ut. Det verkade vara ett bo där och jag kan tänka mig att "Totte" kom därifrån för jag hittade honom utomhus, utanför husgrunden i köket. Stoppade ner lilla Totte där så nu hoppas jag att han fick sitt syskons lukt på sig och att mamman tar hand om honom. Om inte så hoppas jag att jag gjorde det bästa av situationen. Jag kan ju inte föda upp en vildmus och ha honom i en bur, vad får han då för liv?
Kikade ner under diskbänken imorse men nu var det tomt där så båda ungarna är någon annanstans. Förhoppningsvis hos sin mamma.
/Heléne