Mus iFokus

Mus

Läst 138 ggr
misanpo
0

Vad hatar möss? Hjälp!!

Hej!

Jag har nyss skaffat möss för första gången och märkte att de reagerade då jag städade med klorin så jag tänkte ligga steget före och fråga om ni har några goda råd på andra dofter eller kanske ljud som de skulle reagera på? Jag är ganska nervös och vill höra med er vad jag ska tänka på. Alla goda råd mottages tacksamt!

ariama
2

Först, välkommen hit! Kul du hittat hit!

Klorin ska du hoppa över!! Tvål och vatten räcker, eller diskmedel.
Starka dofter och höga ljud (t.ex. musik på högsta volym, eller höga plötsliga ljud). Låt också bli kryddad mat. Allt "överdrivet" är onödigt, "normalt leverne" funkar bra.

Grodan
0

De gillar inte heller att bli lyfta i svansen. Det är ruskigt obehagligt tycker de.
Ibland kanske man inte har något annat val, men då får man vara beredd på att musen inte är lycklig alls…

Jag har för länge sedan sagt att man kan lyfta dem i svansen, japp… kanske hade vi andra möss då? Som inte var så känsliga… eller så kanske jag ser på möss med andra ögon idag… Idag väljer i a f bort lyft i svans om jag inte behöver… jag vill ta upp musen framifrån, gärna att den kommer själv eller så hjälper jag den att komma upp genom att föra min hand under den (skopa upp)…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
1

Japp, skopa upp. Underifrån. Om de inte kommer självmant upp i handen.
Jag har en lustig metod att lyfta upp dem "underifrån" även om jag ibland tar dem ovanifrån. Handen kommer då ovanifrån (det är okej för min möss) men dom lyfts genom att stå med tassarna på mina fingrar. Håller handen som en stor klo liksom - undrar om någon fattar… Min kupade hand som ett skydd över liksom.

Nä, inte svanslyft. OM man använder svansen delvis, i något lyft, så ALLTID långt in vid svansroten, och mkt kortvarigt, för att hjälpa den upp i handen. Aldrig bära i svansen, inte ens vid svansroten.

Varsamhet är något mössen uppskattar. Det är inte samma sak som tveksamhet.
Det kommer mer och mer med vanan.

Jag tror, Grodan, att vi båda ser med andra ögon på möss. Jag tror man gör det ju mer man lär känna ett djur, och ett djurslag, samt hur samhället i stort lär sig mer om hur djur fungerar. Alltså, både inre och yttre ökad kunskap med tiden.

Tid förändrar alltid allting. Alltid. På ena eller andra viset.

misanpo
1

Tack så mycket för svar, kommer ni på mer får ni gärna fylla på då det är jätte lärorikt för mig

Grodan
1

#3 Precis, jag skopar också på olika sätt. Bara beskrev den där man skopar framifrån och givetvis underifrån samtidigt. Den metoden är kanske inte så snäll om man gör den snabbt, vet ej. Men musen ser och är med på vad som händer. Ta upp dem i svansen är något de blir överraskade med och inte heller är det skönt för dem, så den metoden är bara för möss som hoppar eller springer.

Vet vad du menar med klo. Dock kliver inte alltid mina möss upp själva och jag är inte den mest tålamodiga med att vänta heller.

#4 Du får gärna fråga också. (gillar möss att xxx osv)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

• Redigerat 2024-06-07 12:17 av Grodan
ariama
0

Just det där med varifrån och hur man kommer kan betyda mycket när det gäller möss, och kan också göra det värt att experimentera med burar om man har möss som flyr när man kommer.

Öppnar man uppifrån eller från sidan? Står buren högt eller lågt?
Jag har möss som springer iväg om jag försöker ta dem (kommer med handen ovanifrån) men vänder och kliver upp i handen om de ser handen framför och under dem. Och många andra varianter.