Hona aggressiv efter dräktighet?
Har en hona importerad från Nederländerna som nyligen fick kull. Sorry for långt inlägg!
Innan parning bodde hona A med 3 andra honor, lite små gnabb ibland med en specifik hona men ingen märkvärdigt alls. Bodde ihop med hona C och en hane utan problem under parning. Flyttade ihop hona A och B tillsammans då dom var närmare födsel och hoppades dom kunde få kull tillsammans.
När hona A föder blir hon aggressiv mot B, jagar och bits. Okej, flyttar isär dom. Vaktade dom nyfödda bara tänkte jag.
Försökte flytta ihop dom igen efter ett par veckor så dom kunde hjälpa med kullarna tillsammans. Hona A blir flyförbannad, bråkar och skakar svans vid intro i Transportbur. Särar igen.
Separerade hanarna från honorna nu och tänkte ge hona A ett par ungar från andra kullen för att jämna ut det. Dessa två är genetiskt henne, men andra honan fick fostra dom för andra anledningar från typ dag 5.
Dessa är alltså 4 veckors bebisar!!
Hona A blir flyförbannad. Flyger på dessa bebisar och hugger dom, stackarna blir livrädda och försöker gömma. Gav dom en toarulle som dom kunde gömma i men hona A bokstavligen spårade efter dom för att sedan hugga. Fick plocka ut ungarna direkt, som tur inge blod eller skador förutom rädda stackare.
Hon går nu ensam i buren vilket såklart inte är hållbart, men vet inte om jag vågar introducera bebisar till henne igen. Mina andra honor jag har just nu är antigen äldre, går i parning eller andra åkommor som jag inte vågar utsätta för denna typ av stress. Så är lite lost vad man ska göra?
Har några nya möss planerade i Juli men det är fortfarande långt till dess och vågar inte introducera sjukdom eller ohyra om jag skulle ta hem nån hona tidigare för att introducera. Vet inte heller om det är etiskt att omplacera henne om detta beteende fortsätter, tänk om hon biter ihjäl en annan mus? Annars är det ju tyvärr avlivning enda alternativet, vilket känns surt när hon fysiskt är frisk och har gått ihop förr.
Ungarna från hennes kull är planerade från början att bara gå som sällskap, kommer dvs INTE sprida vidare hennes gener överhuvudtaget
Vad är era tankar om detta? Ska man vänta några dagar och se om det är pga hormonerna?
Skogsdjurens Musuppfödning
https://www.instagram.com/skogsdjurens?igsh=NGN4Mjdza3NxeGR3
Registrerad i SVEMUS, fokus på Texel och Longhair!
- Redigerat 2024-06-18 14:11 av Bergulven
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Satte ihop en kort video från intros
Skogsdjurens Musuppfödning
https://www.instagram.com/skogsdjurens?igsh=NGN4Mjdza3NxeGR3
Registrerad i SVEMUS, fokus på Texel och Longhair!