Mus iFokus

Mus

Läst 71 ggr
ariama
2

"Vad är en mus?" - Min eviga fråga.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är en mus? Min eviga fråga.
Kanske dags att presentera frågan? Den har flera aspekter:

1. Musens biologiska förutsättningar.

2. Hur en mus uppfattar världen.

3. Men också hur musens medvetande och självmedvetande kan vara.

Utan att veta musens biologiska förutsättningar kan jag inte bedriva en målmedveten avel när det gäller musens beteende, vilket är en av mina viktigaste avels-aspekter.
Hur lever en vild mus och hur har beteendet evolverats fram?
Om jag vet det, har jag lättare att förstå varför min mus beter sig som den gör.

Ett exempel av många: Musen är ett bytesdjur långt ner i näringskedjan, vilket givetvis påverkar beteendet på många olika vis. Men också: Hur brett är beteende-spammet inom arten? Finns det ”modiga möss” som går att selektera fram, på samma vis som det går att selektera fram aggressiva eller ”snälla” möss? Hur sociala är möss, är det något som går att inkludera människan i? Osv.
(tama husdjur som vi kan samspela med är alla sociala djur)

Vilka beteenden kan jag finna naturligt inom arten, som jag sedan via avels-urval kan selektera fram respektive bort?

Beteende handlar till 50% av miljö och 50% av gener sägs det. Genom att förstå hur musen uppfattar MIG, kan jag bättre uppfylla dess behov, men även skapa en bättre relation MELLAN oss.

Musens medvetande. Det här är den riktigt svåra frågan som saknar svar. Men den är ändå viktig (för mig) att fundera över. Även den har många aspekter: mitt eget medvetande och självmedvetande, vad medvetande är över huvud taget, vad innebär det att vara ett jag, hur uppfattar en mus sitt ”jag”? (den sista frågan är omöjlig att svara på, men ingen av dessa frågor har etablerade svar)

Funderingarna måste av tvång börja med: Vad är en människa?

Varför gör jag som jag gör, varför tänker jag som jag gör, varför känner jag som jag gör? Och vad betyder det för hur jag tolkar musens beteende?
Utan att känna mig själv, och veta vad jag är, kan jag bara veta mindre än hälften av den relation jag har till min mus. (mindre än hälften? Ja, eftersom en relation är mer än delarna som ingår)

Att känna sig själv har i sin tur flera delar:

• Den jag själv anser mig vara
  • Den jag tror andra anser mig vara
    (dessa två aspekter skapar min identitet, mångfacetterat och olika i olika sammanhang)

Vi frågar oss vem vi är, men sällan vad vi är. Vad innebär det att vara människa? Vilka genetiska förutsättningar har VI evolverats fram med, och vad innebär det för OSS, både som individer och som art?

Vilka tankemönster brukar vi ha, och vilka tankefel gör vi systematiskt, som art? Vad är våra begränsningar? Vad är våra styrkor? Att veta det gör oss inte fria från tankefelen (de hör till arten människa och är genetiska) men det får oss att förstå oss själva och våra beteenden bättre. Det gör oss också mer toleranta mot både oss själva och andra. Det är så förbaskat mänskligt att vara mänsklig!

Svar på de svåra frågorna kan vi inte tänka oss fram till, här bidrar vetenskapen, i den mån den kan. (vetenskapen är oftast ödmjuk i sin egen inställning till sin kunskap)
Intressanta böcker i sammanhanget finns t.ex. av Daniel Kahneman liksom av Yuval Noah Harari. T.ex:
Sapiens : en kort historik över mänskligheten - Yuval Noah Harari - Häftad (9789127161450) | Bokus

• Redigerat 2024-07-19 11:31 av ariama