Hushus & Tammus
Hej,
För ca 5 månader sedan tog vi in en skadad husmusbebis på ca 2 veckor och min fundering är om huruvida man kan placera en tammus tillsammans med den som sällskap? Eller ett annat litet gnagaredjur? Gerbil?
Hälsningar,
Emilia
Är det en hona? Om det är en hane så går det inte.
Har du en hona så går det. Du får introducera enligt konstens alla regler, och kanske också vara beredd på olika bakteriestammar som den ena eller andra musen kanske inte tål. (men det kan också gå bra)
Något annat gnagardjur är nog inte någon bra idé. Med undantag för natalmöss (sällskap till hanar) men då måste man vara påläst.
Det finns en bra sök-funktion här på Mus.iFokus. Finns mycket skrivet, både om introduktion, bakterier och nataler.
#1: Tack för svaret. Det är en hona vi har här hemma. Jag ska leta runt och läsa på hur man bäst introducerar en ny mus.
Läs gärna detta;
https://mus.ifokus.se/discussion/1425715/vildmusar-i-fangenskap
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#2. Lycka till med det lilla livet som ni räddat livet på. 💖
#3: Tack, jag har läst det nu. Situationen för husmusen här hemma var den att lille sprang runt haltande, med ögonen knappt öppnade intill husväggen. Någon dag tidigare tog vår katt en fullvuxen hona i köket så min misstanke var den att det var mamman. Därefter har katten tagit 2 mindre möss och en fullvuxen. Är medveten om lagen om att man inte får ta in vilda djur i fångenskap, men vad jag läste mig till så räknas husmusen som ett skadedjur.
#5: Det innebär fortfarande inte att du kan göra den till en tammus oavsett om den klassas som ett skadedjur eller inte.
Det hör inte till saken - den stora risken är att du sprider sjukdomar till tammöss.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.