Mus iFokus

Mus

Läst 107 ggr
ariama
3

Röd-ton i färgerna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dominant och recessive yellow är två färgvarianter som ibland kallas "röda möss". Men för att få dem riktigt röda och inte gula eller brandgula, krävs målmedveten färgavel.

Den röda färgen sägs bero på Rufus Polygen-komplex, och är i min erfarenhet det svåraste man kan ge sig på inom mus-färgavel. Åtminstone för mig, och det är inte något jag sett ofta på foton heller.

Fotot: Björndalens Harmoni, dominant yellow, sotad (för mkt länge sedan).

• Redigerat 2024-08-10 10:26 av ariama
ariama
3

Men den röda tonen, dvs Rufus Polygener, är något som man kan sätta på alla färgvarianter. Och vissa varianter ska ha ett visst mått av rödhet och värme i sin färg, t.ex. agouti, cinnamon, och även chocolate.

Blue däremot ska inte ha den varianten av polygener som förstör det kalla intrycket.

Gult, och därmed rött, är en färg som utvecklas och mognar med åldern. Agouti ska ha en rik djup färg med bra rödhet, men också guld. Och svärta förstås. Om man färgavlar alltså, mot så kallade "golden agouti".

De röda/gula varianterna som inte färgavlas får ofta en utvattnad ton till slut.

Den vackraste rödtonen jag har haft på en mus, hade Björndalens Pussy, cinnamon satin texel. Givetvis gick hon i avel - och hon finns fortfarande med långt bak i stamtavlorna hos mina nuvarande möss. Men polygenerna skingrades för vinden, trots mina ansträngningar. De är banne mig inte lätta att hålla samlade. (polly betyder många).

ariama
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Pussy utmärkte sig redan som bebis.

ariama
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Det är fascinerande hur man kan styra samma färg mot olika varianter, beroende på olika polygener som alltid finns med i paketen.

Båda mössen på bilderna här är cinnamon. Jag vill ha den mörka varianten, men med mer rödton i färgen. Det är ingen utställningsfärg, men sånt bryr jag mig inte så mycket om. Jag vill ha varianter som jag själv gillar.
Dessutom, så finns det ju inga utställningar längre. Den tiden är förbi.

När utställningarna drar igång igen, någon gång i framtiden, så gissar jag på att de ändå tar fart nere i södra Sverige, där den "nya generationen" uppfödare finns - så som jag har förstått det.

Själv kommer jag inte hålla på med möss så länge till. Men det är kul så länge det varar.

Mitt mål med "domesticerade möss" har jag till stor del uppnått.

Jösses, säger jag bara, Vilka DJUR dessa små varelser är!! Sociala, sällskapssjuka, medvetna, lekfulla, nyfikna, busiga och kul.

Att det kan finnas så mycket "xxx" i en liten mus!? Jag vet inte ordet. De knyter verkligen an till mig, på ett djupt, nära och personligt vis, med fullständig tillit, så det är just MIG de vill umgås med och vara med.

Att komma ut är kul. Äventyr är kul. Men helst vill de vara med matte, dvs mig. Jag som inte vill ha hund, aldrig har velat, har helt plötsligt ett helt gäng små hundar vars högsta önskan är att vi ska umgås och ha kul tillsammans. Puh…

Men Rufus Polyggener gäckar mig…

• Redigerat 2024-08-10 10:31 av ariama
archwulf
0

Åh, vilka härliga nyanser! Pussy var otroligt vacker och häftig. Jag har lite försiktigt gett mig in på recessive yellow, men mina två är rättså gula. Då vet jag att jag ska be till gudarna att blåsa hit lite Rufus-historier….

Det här är orelaterat till Rufus Polygener, men om du någon gång i framtiden skulle känna för att sälja någon mus till avel skulle jag känna mig väldigt hedrad och lyckligt lottad om jag fick ta in den. (Hade inte tänka fråga på ett par år men fick liiiite panik när du flaggar för att du inte vet hur länge du ska hålla på…) :) Dina möss verkar så otroligt härliga, och så är de vackra. Stark - våran badrumsmus - är också en sådan social mus. Han vill bara umgås. Kommer springandes och klättar upp på en och ska sitta på axeln och sniffa på hela världen. Jag får lite dåligt samvete varje gång man går ut från badrummet och han kommer springades efter, som att han säger "Vänta!! Vänta på mig! Glöm inte mig!" Jag hade gärna haft med honom överallt, men vi har en katt också, så jag vill inte ta risken med några olyckor…

ariama
0

#4. Tack. Stark verkar vara en toppengrabb. Det är så jag vill ha dem. "Sittande på axeln och sniffa på hela världen" Haha, precis så. Fast mina sitter så i handen, jag blir lite mer bunden då.
Och "kommer springandes och ska klättra upp på en", precis, och det dåliga samvetet kommer som ett brev på posten sen …

Ja, jag ska ha dig i åtanke framöver.

archwulf
1

#5: Ja, vissa av mina föredrar handen, vissa axeln. Själv föredrar jag axeln, för de har lite bättre grepp där och jag är lite klantig ibland när jag går.

Det där dåliga samvetet kan vi klara oss utan, men det är svårt när de så gärna vill, och säger det så tydligt, och helst bara skulle bo på en känns det som. Han springer ju verkligen efter en när man ska gå också, och har tydligen försökt klänga sig fast i sambons strumpor för att komma med ut över barrikaden…

Tack. ❤️ Mer än så kan jag inte be om.

Grodan
0

#2 snygg färg

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️