Mus iFokus

Mus

Läst 90 ggr
iliedtodayy
0

Tips på ställen att köpa musmat.

Hej, har någon här nått tips om vart man kan köpa saker till egenblandad musmat, hittar inte allt på samma ställe och frakt blir dyrt. Också om de måste ha allt på listorna man hittar här eller om man kan välja lite och isåfall vilka man kan välja av och vilka ”grupper” som finns att välja av om det är så det funkar. Vet också att någon kommer säga att det finns listor här och ja jag har läst dem men ingen nämner vart man kan köpa eller hur det funkar utan mer om vad man ska köpa och vad som inte funkar att ge dem! Tack i förhand

Undrar också om det går att byta ut havre mot havregryn

Och funkar kattmat istället för hundmat?

• Redigerat 2024-09-27 16:50 av iliedtodayy
iliedtodayy
0

Har inga frågor om själva maten längre utan bara vart man får tag på nu!

archwulf
1

rawfoodshop har en del, tror koro borde ha en del storpack med grejer också men jag har inte kollat själv

jag har hittat hel säd lite överallt, granngården har havre, vete, och korn, om man har tur. annars har jag köpt också från limabacka kvarn och kvackeriet.

många kollar med lokala bönder/kvarnar för att köpa billigare och enklare

• Redigerat 2024-09-27 20:04 av archwulf
Grodan
0

Djurlycka säljer mkt bra mat till möss.

Havregryn är inte lika nyttigt, det är bortskuret nyttigheter och uppvärmt. Valsad havre eller nakenhavre kan vara andra alternativ.

Kattmat, mjae… alltså det innehåller väldigt mycket taurin och frågan är om det är bra för dem. Kanske som mumsbit någon gång, men absolut inte i torrfoderblandningen som varje-dag-mat.
Jag skriver lite tveksamt eftersom det finns nya rön om taurin idag, men det finns även kopplingar till sjukdomar vid utfodring av för mycket taurin - så jag skulle nog säga att ge gärna dina möss animaliskt, men ge dem då naturlig råvara istället för halv eller helfabrikat. Det gäller för övrigt allt du ger dem: ge dem naturliga råvaror som ej är beskurna, behandlade eller upphettade.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
0

Jag har gett kattmat som torrfoder (del av torrfodret alltså, som bas är havre och vete och duvfröblandning) i många år nu. Har en billig variant som mössen gillar. Jag vet att det inte är det bästa, men vet inte hur jag ska se att det inte är bra för dem?
Och hur mycket är "mycket" för dem, och hur mycket är "för mycket". De äter, det går åt, men inte mängder, de äter så mycket som jag vill att de ska äta, typ. Väldigt luddigt.
Är väl inget att rekommendera, men det funkar för mig.

Jag "bara säger", det är inget påstående att det skulle vara bra… jag vet inte.