Grodan, jag vill inte ha
Den här lilla gråa vill jag inte ha. Vill du?
Ungarna heter Hejsan, Hoppsan, Falleralli, och Ra (Ra är den grå)
Blekgener jag har är c(ch) och c(h), pappan är väldigt sällskaplig, mamman mer bur-mus.
"Honlinjen" består av vackra agoutihonor som tyvärr blir tjocka/överviktiga ganska tidigt. Hilary är inte heller särskilt fertil. Denna kullen består av bara 4 ungar, och ibland får hon inga ungar alls. Därför får hon gå med Biz.
Biz är däremot snabb på att yngla av sig om han får chansen. En trevlig och sällskaplig grabb, som tyvärr lätt blir lite för ivrig. Som bebis var han så långhårig att han inte syntes, typ…
När nätterna blir långa
och kölden sätter in,
tar Mamma Mus och samlar
hela barnaskaran sin.
Hejsan, hoppsan, fallerallera!
När Julen kommer
ska varenda unge vara gla
Jag älskar att sjunga för mössen, och de får ibland sina egna sånger.
- Redigerat 2024-10-19 18:02 av ariama
#0 Kanske. Det beror lite på kön och vilken "grå" du menar. Jag ser flera olika.
Är dessa AA?
Är det en hona så JA!
Förlåt, skulle sagt. Det är 4 honor i kullen, och samma grå på alla bilderna.
Hon bör vara AA, eller möjligtvis Aa?
Morakullans Portomus, bluepoint siames slh, är farmorsfar och mormorsfar till Biz, som fått aa-ungar.
Min gissning till färg är blue-agouti-burmes. Eller liknande. Som bebis, när första pälsen visade sig, var hon vackert ljusblå.
Hon är välkommen hit.
- Redigerat 2024-10-20 14:59 av Grodan
Det tog en stund innan jag insåg att på bild fyra är det en och samma mus och inte 3 olika…
- Redigerat 2024-10-20 15:00 av Grodan
#7 Underbar 💜💚
Jo. En liten sopp-ingrediens som dyker upp bland mina agoutis. Passar bättre hos dig.
Otroligt vacker. Längtar tills jag kan pussa på henne.
Jag villhöver en liten Ra! 😍
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#12: Så söt! 🩵💙
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
#12 Åh hon har pääääääääls 💚💜💚💜
Åh så söta de är, allihopa!
Jag vill jättegärna ha Ra och en kompis till henne.
💖 #19. Hon är din.
#20: Åh, vad spännande. Hur är hon?
Hon ser välväxt ut.
#21. Ja, välväxt är hon. Bra päls har hon. I beteende, så, ja, mer bur-mus än amaira-mus. Bra eller dåligt? Vet inte. Hon är under utveckling.
Systrarna är mer coola, medan hon springer iväg om jag kommer in i buren. (handen alltså, jag får inte plats i min helhet).
Men håller jag mig till öppningen kommer hon fram och kollar mig liksom de andra gör.
#22 Hihi tänka sig en hel amaira i buren.. ser framför mig hur du liksom börjar med att sticka in tårna och foten och benet och bara viker och böjer dig bortom tid och rum för att få plats där inne…
#22 Hoppas hon utvecklas väl.
#23 haha
#26: Är Rebecca liksom lite "rufsigare" i pälsen än Ra? Eller är det bara på bilderna? Söta är de i alla fall! 😍
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#26: men gaaaaaah… vilken lyckost jag är
🥳🎉
#27. Hon är långhår, och låter håret flyga för vinden…
#28. Jaa. Om jag födde upp blue burmese långhår skulle jag också vara lycklig. Hon är ju gullig!
Exakt färg vet jag inte säkert, det får du tala om för mig när du examinerat henne.
Jag tror vi kan ses i Södertälje om nån vecka drygt, eller så. Har ett ärende åt de trakterna. Vi kommer överens när det passar oss båda. jag hör av mig.
Och så får du sedan berätta hur de båda upplever flytten!
På fredag får hon flytta hem!
Hmm, flytta bort… okej då, flytta hem.
Kommer sakna Rebecca framför allt, älskar färgen. Rara är de allihopa, alla syskonen.
Det finns så många älskansvärda små möss att älska här i världen. Alldeles för många. De får plats i mitt hjärta men inte i mitt musrum. Och inte i min kapacitet för att behålla dem. De är ju inte bara en glädje, det är ju också ett jobb att ha dem.
#32: Förstår precis, har samma "problem", behåller de flesta själv…
Nu är tjejerna hemma! Så skoj. De var mycket lugnare nu än när jag hälsade på dem i S-tälje (men att vara utomhus är inte alltid en höjdare).
Tog snabba foton ikväll för att visa underverken. Färgerna stämmer inte alls. Mobilkamera, mörk kväll… alltså det går inte… och det var inte meningen heller att ha snygga foton för färgstudie, utan att visa upp glada fina möss som mår bra. ❤
De är nyfikna och trevliga tjejer. Hoppar nästan upp i handen när jag sätter ner den… de kommer i a f fram och hälsar ordentligt… sen orkar jag inte vänta längre hahaha
De äter allt jag ger dem, trots att det bara är de två som bor ihop, vilket är bra beröm! De gnager inte på något. Hängmattan hänger fint kvar, men de ligger inte och sover i den, istället har de gjort ett bo av pappersremsor och ludd + lite kartongstrimlor.
#36: sötnosen då ❤️
Instagram: luxury.mice.sweden
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden