Vad tycker ni om......
Vad tycker ni om möss och andra djur som är med i forskning? Jag kan tycka att det är helt ok om man har mer än väldigt god djurhållning. Men det är beroende på i vilken forskning som djuren är med och hjälper till i. Har ju sett hur en del apor blir behandlade i "Monkey Buisness" på Animal Planet, alltså innan de kommer till den engelska Ap-parken.

Det här är ett ämne som ja undiver då ja ofta blir mycket upprörd över folks känslokalla attityd emot djur. Här dock tror ja mer att ni håller med mej lite iofs :-)
Som ja ser det så används djur för att det är lättast. Att göra försöken på annat vis kostar för mycket. Alltså.. billigt å bra med djur. Men kosta va d kosta vill säger jag. Vi har ingen rätt att bete oss så. Uttnyttja dem för att dom inte kan göra sin röst hörd. Så mycket onödiga djurförsök som det finns. Ja hatar att ens tänka på det. ja hoppas de inblandade får sej en dos av sin egen medicin en vacker dag.
Jag säger som fijja, jag undviker oftast att diskutera detta ämne då det har en tendens att urarta.
Jag kan inte stödja något som plågar djur, aldrig. Det är klart att jag tycker att det är toppen att nya mediciner kommer fram, jag skulle ju vilja rädda mina nära om de blev sjuka. Samtidigt så tycker jag att det är lite fel att göra människor odödliga, vilket vi verkar sträva efter. Folk blir sjuka & gamla, det är inte meningen att man ska leva hur länge som helst. De friska överlever --> arten människor blir "bättre". Vi avlar ju inte på "dåliga" djur av just en anledningen. Men människor har en rättighet att föröka sig hejvilt, oavsett vem man är, vilket är ganska sjukt..
Sen finns det labb-djur som har det ganska bra ändå, det beror ju helt på vad man forskar på och var man befinner sig. I många fall är det i forskarnas intresse att djuren ska må bra för att få ett bra resultat på sina undersökningar. Men som sagt, det är ju väldigt olika.
Det finns ju alternativ till djurförsök. Mycket kan göras med datorer, cellkulturer, frivilliga försökspersoner osv.
Jag tycker att ni ska kika in på http://www.stifud.se/startsida.php som är hemsidan för Stiftelsen Forskning utan djurförsök. Där finns det mycket intressant att läsa.
Jag tror tyvärr inte att djurförsöken kommer tas bort helt, så det jag tycker man ska driva på mest är att se till att djuren lever under bra förhållanden.

Jag var bara nyfiken på era åsikter då jag nyligen har avslutat ett arbete som jag lämnat in till läraren om Alzheimers Sjukdom och i mitt sökande om det ämnet hittade jag bland annat vissa grejer som hade med möss att göra. Tog lite illa upp, men de möss som var med i det projektet skulle visst må ganska bra efter omständigheterna.

Jag gör nog som er andra … håller mig undan den diskussionen. Jag blir också väldigt illa berörd av det som oftast….
Men nu kunde jag inte låta bli att "lägga mig i" vart väldigt upprörd över ditt inlägg ThereseW.
Du skrev: "Samtidigt så tycker jag att det är lite fel att göra människor odödliga, vilket vi verkar sträva efter. Folk blir sjuka & gamla, det är inte meningen att man ska leva hur länge som helst. De friska överlever --> arten människor blir "bättre". Vi avlar ju inte på "dåliga" djur av just en anledningen. Men människor har en rättighet att föröka sig hejvilt, oavsett vem man är, vilket är ganska sjukt.."
Jag ser inte forskningen som om det är till för att folk ska kunna leva i evigheter… för mig blir folk också gamla och sjuka.
Att jämnföra avel på djur o människor som samma sak är för mig helt … ja jag hittar inte ord.
För det är vi människor som har hittat på detta med avel på djur,a tt slå ut djur pga av olika anledningar - liksom jag tror att många fel o sjukdomar som finns hos husdjur uppkommit pga av detta…
Djuren har sitt eget utval av avelsdjur - starkast överlever och får föröka sig…. inget om skönhet eller färg. DET är människans påfund, inte djurens val. Men det går tydligen bra att avla så?
För mig är forskning ett sätt att hitta mediciner till personer som är sjuka för att dom ska få ett drägligt liv. Att man ska kunna förstå varför vissa saker uppstår osv.
Man kan bedriva mycket forskning utan djur o det SKA man göra så långt det bara går. Men tyvärr så går det inte att göra det fullt ut. Man kan aldrig få samma resultat i en dator som IRL… en dator kan bara reagera på saker som matats in i den innan… saker som man då fått veta kan hända pga av IRL försök.
Och försök på människor förekommer mycket mycket mer än vad det pratas om…. Jag har vänner som ställt upp. En väninna vart inte sig själv sen på över 1 år…. det var hemskt att se henne reagera som hon gjorde…
Eller att ha ett barn som dom provar än den ena än den andra medicinen på bara för att se om den här nya fungerar…. om den här kombinationen är bättre… om och om igen…..
Har du varit med om det??? Sett ditt barn användas så???? DET har jag…. *usch nu är jag upprörd*
Säget inte att djurförsök ska uppmuntas …. säger bara att tyvärr så måste dom finnas till viss gräns…. och att säga att det är för att människor ska kunna leva i evighet … vara snygga osv - men det är ju bara en liten del. Det som är "kul" att ta upp för det upprör mera….
Antagligen så vart jag så upprörd att jag inte borde ha svarat för antagligen har jag ialla fall inte fått fram vad jag menar….. utan att det missförstås… men var tvungen.
För att hålla er undan diskussionen har ni mycket åsikter! LOL
Klart vi ska diskutera detta! Det öppnar även flera trådar
- köttindustin
- jordbruket
- plågsamma djurförsök
- forskning
- människors syn på djur
- att behandla människor som djur
Om man frågar om vi människor har rätt att sätta oss över djuren och förgripa oss på dem så har vi redan svarat på den frågan faktiskt, för vi har redan gjort det. Vi kan alltså gör vi det. Vi äter ju djur!!! Det är grymt att tänka vilken makt vi har. Vi kan behandla djur precis hur som helst och de kan inte försvara sig. Vi behandlar även asiater som "djur". Tänk på det när ni köper ett fint halsband av stenar slipade i Asien - att för att stenarna skulle bli blanka och lena kanske flera dog i stendammslunga!
Och tyvärr säger detta väldigt mycket om människan! Vi behandlar djur och andra människor illa. Vi är okristna och bryter mot x:e budet - du skall älska din nästa.
Jag anser att det är inom KÖTTINDUSTRIN man idag bedriver de stora plågsamma djurförsöken. Och inte heller är man där rädd om människor! Bara titta vad man matar djuren med! Hur kunde någon komma på en sådan idiotisk idée att mata kossor med kossor så att galna kosjukan uppstod?
Plågsamma djurförsök är oftast onödiga och grymma. Vi har en stor organisation i Sverige - Djurens Rätt - som på högre nivå arbetar för att förhindra plågsamma djurförsök men även grym och felaktig skötsel av djur som ska bli mat till människor.
Däremot nödvändig forskning används för att ta fram vetenskapliga bevis, utreda problem, bota sjukdomar mm och jag finner det HÖGST intressant. Jag är människa, jag vill leva länge, jag vill vara frisk. Blir jag sjuk vill jag ha medicin. Så är det bara. Jag kan inte rå för det. Varför blir jag sjuk kan man ju istället undra?
Visst vi utnyttjar djuren för att
- ta fram medicin
- bota sjukdomar
- reda ut varför människor blir sjuka
- reda ut hur olika ämnen och kemikalier påverkar oss
och det gynnar tyvärr oss alla. Visst vore det bättre om vi la av med alla kemikalier, slopade oljeanvändning etc så att vi fick leva i en värld som var ren och som inte gav oss så mkt sjukdomar… Det vi kan göra är att inte i onödan plåga djuren, välja alternativa metoder och mediciner osv. Ett ämne som redan är testat på djur behöver man inte fortsätta testa på djur då man redan har fakta om det, så där skulle lagen vara lite strängare.
Husdjursavel har inte med forskning att göra. För att bedriva forskning går du utbildning. Vem som helst kan och får avla djur. Precis som människor. Vem som helst kan bli gravid och föda barn, hur lämpliga eller olämpliga de än är som föräldrar (i mitt eller ditt tycke).
Men för att köra bil behöver du körkort! Fast å andra sidan har vi skoltvång i Sverige och det kanske är där vi lär oss mänsklighet, sunt förnuft etc?
Observera att jag inte ätit kött o fågel på 23 år!

Jag vill gärna hårddra det som ThereseW. Det känns så dubbelt. Men hur som helst.. vi har inte rätt att göra det vi gör med djuren.
Ja, det är dubbelt för det är den mänskliga naturen. Vi är sådana! Och ändå är vi (samhälle, lagar etc) väldigt bra mot djur i Sverige jämfört med andra länder…
Vi är väldigt beroende av djur på många och dubbla sätt… Knasigt att få eg kan erkänna det…

Håller med Grodan det ligger i den mänskliga naturen.
Och vi är beroende av djuren på många sätt.
fijja o ThereseW har ni någon nära anhörig eller tex egna barn som är sjuka o behöver sådan vård och medicin som forskats fram just genom de försök som gjorts på djur?
Inte så att barnet inte ens kunnat bli friskt utan för att kunna existera utan massa jobbigt varje dag? Och ni vet att även ert barn får testa nya mediciner… ?????

#8 Mandymoo.. du har helt rätt. Å ja är jättedubbel i mina åsikter. Självklart så skulle ja inte utsätta mitt barn för det om ja kunde välja. Samtidigt så mår ja illa av att tänka att d skulle va ok att plåga en annan levande varelse för en annan. Ja vill helt enkelt låtsas om som inte problemet finns.

Jag har varit "enkelriktad" i mitt tyckande när jag var yngre… så jag fördömmer ingen som har ideal. Men ibland så får man lära sig av livet saker som man helst skulle ha velat slippa…
Jag har det - har haft en son, som var gravt handikappat och hade kramper (flera varje dygn) från mer eller mindre födseln - fick aldrig veta vad det var för fel på honom för dom hittade inte det förrän han dog och och jag med på obduktion. Då först fick vi veta vad orsaken var.
Och så mycket tester, och försök med olika mediciner han gått igenom under sina år…. som sagt ibland så ändrar man sina ideal av att få gå den hårda skolan….
Och det här är en svår fråga…
det som gör det "svårare" är nog att så fort det kommer upp så tas oftast ytterligheten upp åt fel håll… just sånt som faktiskt är helt förkastligt… sånt som inte behövs osv. Och man glömmer det som kanske är nödvändigt.

Mandymoo. Ja är verkligen ledsen för det lidande du fått gått igenom, och ja förstår att du verkligen tar illa upp/blir illa berörd när du hör oss gå på på det viset..
Det är nog därför oxå som ja gärna inte disskuterar detta. Ämnet är för stort och svårt. Och man blir upprörd och säger mindre välgenomänkta saker. Dom som ja retar mej på är ju dom som är helt likgiltliga till djurens lidande. Men det är det ju inte någon här som är.
mandymoo: Jag är oerhört ledsen för att du tvingats gå igenom det du har gjort och jag säger som fijja; det är bl.a. därför jag inte gillar att diskutera detta, det finns alltid de som lidit som du. Jag vet att mina åsikter är ganska extrema, men det beror på att jag tänker högt..
När det handlar om djuravel så är det viktigaste för mig att man tar fram friska djur med proportionerliga kroppar som funkar och får ett så bra liv som möjligt. Färgavel är för mig ganska oviktigt, det gäller alla sorters djur. Visst, kan man få fram de typer & färger man vill utan att orsaka lidande så är det väll okej. Jag är dock väldigt skeptisk till många raser & varianter som kommit fram… Starkast & friskast överlever - så ska det vara! Men så får det inte vara bland människor..?
Självklart är det svårt att inte blanda in persoliga erfarenheter & känslor i detta när man har närstående som är sjuka, det förstår jag. Jag har (som jag nog skrivit i en tidigare tråd) inte speciellt många närstående, och har inte heller någon nära som lider av någon svår fysisk sjukdom. Dock är jag som person en sådan som bryr mig lika mycket om de som bor på andra sidan jorden lika mycket som min granne. Självklart känner jag att de som har någon sjukdom förtjänar att leva och få den medicin de behöver, jag önskar inte livet ur någon. Det är ju underbart att man kan ha hoppet kvar efter ett besked om att man är sjuk. Men om jag ska se rent krasst på detta och inte blanda in känslor så är det på detta vis jag ser det.
Jag har själv knaprat piller, och de har säkert hjälpt mig, visst. Dock för något som jag tror skulle kunna behandlats bättre av andra behandlingar om någon bara orkat. Läkarna har dille på att skriva ut mediciner för att det är enklast & billigast…
Grodan: Jo, jag undviker helst att diskutera detta med folk som jag inte känner kan tillföra disskutionen något, men jag tycker att nii verkar vara vettiga människor med riktiga åsiker.
Det här tyckte jag att du sa väldigt bra:
Jag är människa, jag vill leva länge, jag vill vara frisk. Blir jag sjuk vill jag ha medicin. Så är det bara. Jag kan inte rå för det. Varför blir jag sjuk kan man ju istället undra?
Varför drabbas folk av vissa sjukdomar, hur kan man förebygga dessa och även behandla utan medicin? I vissa fall (många?) finns det bättre alternativ än piller.
När det gäller att alla människor kan producera barn så vet jag att jag även där har något provocerande(?) åsikter. Alla är inte bra föräldrar, varken genetiskt eller socialt/emotionellt. Att det ska vara en mänsklig rättighet att få barn tycker jag är fel! Men så är det nu.. Tänk på alla barn som får lida för att deras föräldrar hade rätt att sätta dem till livet, även fast de egentligen inte "borde"…
Förlåt mig om jag upprör, det är inte min mening alls. Jag försöker att på ett bra sätt förklara hur & varför jag tycker som jag gör, men det är svårt.
Jag tycker då att det är en stilla och fin diskussion, än så länge. Än har ingen nämt Hitler - utom nu då!

Men Grodan då…. *ler* nu ska du vara glada att vi tar det lungt o still och inte säger rakt ut exakt vad vi tänker *ler* i hettan …..
För jag kan om du vill *ler*….. jag är på sånt humör just nu
hehe
Jag har inte ens läst tråden och jag kan inte tycka något heller känner jag…jag jobbar inom sjukvården där djurförsök används…jag har också en väldigt sjuk anhörig…
Men jag är också vegetarian pga hur djuren behandlas inom köttindustrin. Och är emot alla försök på djur där djuren lider (dvs nästan alla)
Jag vet inte mer än att nödvändiga djurförsök (sjukdomsforskning) som sker utan onödigt lidande måste vara ok. Inga andra.
#13 Jag tycker att det är onödigt att en sån här diskussion ska hetta upp. Alla har vi olika efrarenheter, prioriteringar, värderingar, mål osv. Därför är det omöjligt att alla ska tycka likadant och av samma anledningar. Men det är ett intressant ämne, och att läsa andras tankar gör att man tänker till lite mer själv.