Tickad gensoppa!
Jag brukad ha agouti och silver agouti och nån gång ibland blå agouti. Det var klart enklare då. När jag börjat jobba för att få fram blå silver agouti har det börjat dyka upp lilac agouti igen också.
Här har jag försökt fota två honor och två hanar, från vänster blå agouti, lilac agouti, blå silver agouti och sedan till höger, det en lilac silver agouti då? :D
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag tycker det är så kul med färggenetik, kan du inte skriva vilka genkombinaioner som ger respektive färg?
Jag antar att blå, lilac och silver ger någon form av dilutation men hur påverkar de varandra när de kombineras?
Silver är inte "bara en vanlig färg" väl, utan påverkar fenotypen lite annorlunda?
(Jag har hyfsat bra koll på genetik och nedärvning, är dock betydligt bättre på hästfärger än på möss!😀)
De är jättefina i vilket fall, det måste vara superkul att kunna "leka" med färgerna i aveln förutom alla andra parametrar som ska stämma förstås. ❤️
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Silver i det här fallet är dubbel chinchilla :)
Agouti + c(ch)/c(ch) = silver agouti
Blå agouti blir blue silver agouti
Lilac agouti blir väl lilac silver agouti
Och cinnamon silver cinnamon
Sen om de finns i standarden vettefanken! Här är en bild där man ser en hel drös silver agouti + en liten brun rumpa - en silver cinnamon!
Agouti = A/*
Blå = b/b
Brun = d/d
Blå agouti = A/* b/b D/*
Cinnamon = A/* B/* d/d
Lilac agouti = A/* b/b d/d
Tack amaira för att du upptäckte min tankevurpa! Min hjärna brukar köra "Brun = b" men nu blev det "Blå = b" haha
Det ska såklart vara:
Blå = d/d
Brun = b/b
Blå agouti = A/* d/d B/*
Cinnamon = A/* b/b D/*
Härligt med Lilac. Alltid gillat de olika Lilac varianter man kan göra. Jag kan inte svara på din fråga med säkerhet, men det borde vara det, då blue silver agouti har lite mer färg. Men jag vet inte hur mkt fotot ljuger osv…
Jag tror ju också på lilac silver agouti.
Är inte blue silver agouti mer lik vanlig silver agouti men bara med en mer blå ton? Tycker jag har svårare att se skillnad på dem.
Lilac-varianterna är knepiga och ger mig huvudbry många gånger, särskilt när de påverkas av modifieringsgener.
Lilac silver agouti har jag aldrig haft hittills. Intressant att se färgerna här.
Elin, du har möss som skulle kunnat vara mina i typen! 😀
#1. Som Archwulf redan skrivit.
Blue agouti: A/* B/* C/* dd
Cinnamon (chocolate agouti): A/* bb C/* D/*
Silver agouti: A/* B/* c(ch)/c(ch) D/* . Här kommer chinchilla-blekning in, en av blekningarna på c-lokus.
Färgen lilac är en kombination av chocolate och blue,
och lilac agouti är alltså en kombination av cinnamon och blue agouti (tickad, agouti-variant).
Blue = d/d och d står för dilution. Blått är genetiskt en svart mus vars svarta pigment ändrat form och ser ljusare/blått ut.
Ihop med andra färger (gult/rött och även chocolate/cinnamon) bleker blått också färgen en smula.
Så en lilac silver agouti är både tickad (agouti), chocolate, och blått på en gång. OCH dessutom blekt med chinchilla-genen.
Chinchilla-genen bleker en agouti/tan till chinchilla, dvs silverfärgad med vit mage.
En agouti utan tan (brun tan-mage blir vit fox-mage med c-blekning) blir helt enkelt en silver agouti., dvs silverfärgad utan vit mage.
Lona, gillar du färg-genetik så ska du skaffa möss! Inget annat djur har så många olika färger som möss.
Genetik-teorin är inte så svår, men den är "mycket", så man får svälja i små etapper och små bitar. Men det är vansinnigt kul!
- Redigerat 2024-11-25 10:26 av ariama
Bleker päls gör blue, röda ögon, och c-generna (dvs inte C som är normalfärgad).
Blekgenerna är 4 stycken, c(ch), c(h) c(e), och c som är albinogenen. Dessa kan dessutom finnas i alla kombinationer och ge olika färger. Och dessutom finnas i alla grundfärgerna, och både self och tickat/agouti, och ge "tusen och en" färger i slutänden.
Blekgener är inget man börjar med om man vill lära sig färggenetiken på möss. I alla fall inte i avancerad form. Silver agouti, siames, albino/PEW (pinkeyed white) tillhör de enklare (så länge inte grundfärgerna börjar ändras, som i det här inlägget)
#7: Jag veeet, det kliar i fingrarna när jag ser era olika kombinationer, jag hade absolut kunnat tänka mig egna sällskapsmöss även om de bara fanns i några få olika färger men nu…🤩
(Islandshästar är kul för de finns "i många roliga färger" men de ligger i lä gentemot mössen. Det är dessutom viss skillnad på att föda upp möss och föda upp hästar…😆😅)
Om den dagen kommer att jag inte kan ha hund så ska jag ha möss! Tills dess får jag snylta på era godingar. 🥰
#8: Dessutom finns det väl "skäckar"/brokiga eller vad det kan tänkas heta?
Med andra ord, alla färgkombinationerna + "vita fläckar på kroppen"?
Hmm, är inte musgenetik enklare än islandshästens… ABCDE liksom, inte tusen mutationer på alla möjliga och omöjliga bokstäver.
Min bild visar i alla fall en äkta fux, ee. 😊 Heter Recessive Yellow på mus.
Dominant Yellow kan se likadan ut men är något annat och sitter på A-lokus, A(y)
Och jo, möss har "tecknat", sitter på ss. Even, broken, dutch, osv. utifrån hur teckningarna ser ut, mestadels "joker", dvs utan namn när de blir hur som helst därför att de inte är tecknings-avlade.
Grundfärgerna ABCDE är ändå desamma i botten. Det är mutationerna på dessa fem bokstäver, samt hur de samverkar eller inte, som ger musen alla dess färger.
Sen finns splash, tricolor, roan, silverad mm, mm, och ger ännu fler varianter, på andra lokus men i de grundfärger som finns.
Bokstavsbeteckningarna på färggenetiken är också desamma, oavsett (dägg-)djurslag och berättar bara om hur pigmenten (svart/brunt och gult) som finns beter sig, samverkar, eller låter bli att bete sig.