Mus iFokus

Mus

Etiketter: hälsaskötselaveluppfödninggenetikfärgerhårlagteckningarmöss-med-djur-och-människormöss
Läst 178 ggr
missmices
7

Jag har gjort ett stort misstag..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!❣️

Jag vill ta upp något viktigt som jag nyligen blivit medveten om, tack vare feedback från styrelsen. Jag har fått höra att jag har avlat på mina möss alldeles för tidigt, vilket jag nu förstår inte är bra för deras hälsa och välmående. Jag uppskattar verkligen att jag blev informerad om detta, även om det är tufft att inse att jag gjort fel.😔

Jag vill också be om ursäkt om jag har orsakat oro eller besvikelse hos någon av er. Det var aldrig min avsikt att göra något fel, men jag inser att jag brustit i kunskap och inte hade full koll på riktlinjerna. Jag är väldigt ledsen över detta och vill be om ursäkt både till styrelsen och till alla som förväntar sig att jag ska följa de bästa metoderna som uppfödare.😞

Från och med nu kommer jag att lägga ännu mer tid och kraft på att lära mig, följa riktlinjerna och säkerställa att jag sätter mina möss hälsa och välmående först. Jag är tacksam för den kunskap och de råd jag fått från andra och välkomnar mer hjälp och tips. Om ni har några råd, tips eller erfarenheter som kan hjälpa mig att bli en bättre uppfödare, tar jag tacksamt emot dem.

Tack för att ni tar er tid att läsa detta. Jag hoppas att jag kan vinna tillbaka ert förtroende genom att visa med mina handlingar att jag är seriös med att lära mig och göra rätt.💕

/Felicia /Miss Mice's

⋆。゚☁︎。⋆。 ゚☾ ゚。⋆ 🐁-> ∣ https://missmices.wixsite.com/mices ˗ˋˏ ♡ ˎˊ˗

ariama
4

Söt bild på söt mus! 💖

Jo, avel är en konst som man får lära sig, både via teori och erfarenhet. Det är en del av tjusningen.

Låter du dina möss gå i avel för tidigt, skadar du varken deras hälsa eller välmående. Men du skadar din långsiktiga avel och sätter krokben för dig själv, och för ditt anseende som seriös uppfödare.

Beroende på musens typ är en mus fullt utvuxen mellan ca 4 och 6 månader. Och könsmogna är de runt 5 veckor.

Det säger sig självt att det är bättre om mus-tjejen själv får bli vuxen innan hennes kropp även måste utveckla ungar! Men någon synlig skada tar de inte. Tvärtom kanske de till och med har lättare förlossning än om de första gången paras "för gamla".
Som jämförelse har människor fått barn som tonåringar (13 - 14 år), utan skador. OBS: Jag rekommenderar inte tidiga födslar, bara säger.

Labb-möss och fodermöss paras tidigt, det är oftast bara "seriösa uppfödare" som har andra mål.

För att kunna utvärdera sina avelsdjur, behöver de vara vuxna! Ju äldre desto bättre. Då vet man vilka/vilken i en kull (urval) som har bäst hälsa och inga dolda fel som dykt upp på vägen.
Samtidigt hinner det utvalda avelsdjurets föräldrar bli så "gamla" att man får ännu mer kontroll över hur även åldershälsan ser ut.

Ett allvarligt ärftligt fel som dyker upp sent i föräldramusens liv, kanske gör att man väljer att stoppa linjen helt. Att göra det efter 2 generationer är lättare än efter 4 - 5 generationer eller mer, då kanske hela uppfödningen är dåligt påverkad och det är svårt att börja om på nytt.

SVEMUS rekommenderade avelsålder är 5 - 10 månader på honor. Hanar helst äldre eftersom de kan paras mycket längre.

Att tänka på när man börjar sin avel, är varifrån honan kommer. Från en linje med tidiga parningar (zoobutik, foder, "icke-seriös" uppfödning), kan man inte börja med alltför sena parningar. Risken finns för svåra förlossningar.

Sena parningar gör man med möss från linjer som i flera generationer har avlats sent.
Man får bygga upp det pö om pö - samtidigt som man också bygger upp ålder och hälsa i sin uppfödning.

En bra ålder att börja med, enligt MIG, när det gäller en okänd hona, eller med stam från tidiga parningar, är parning vid 4 månader. Inte tidigare.

• Redigerat 2024-12-02 10:14 av ariama
ariama
4

Ofta genom åren har jag sett nya uppfödare dyka upp, som glatt skrivit på sina nya hemsidor, att de prioriterar "ålder och hälsa".
Men de har ingen plan för det.

Ålder och hälsa dyker inte upp av sig själv. Visst, man kan ha tur - men avel handlar ju inte om tur, det handlar om syfte och mål, samt prioriteringar. (och en dos tur 😉) Och det främsta verktyget i avel, är urval.

Man väljer noga ut det/de bästa avelsdjuren, utifrån de mål man har. (prioriteringar och mål är olika hos oss alla)

missmices
1

Du har en viktig poäng, och jag håller med om att det krävs mer än bara tur. Det är verkligen ett långsiktigt arbete, men också otroligt givande!😄

Grodan
2

#0: Vilket rart inlägg. Så superfint av dig att skriva detta, att ta det så bra. Super av dig ❤❤❤

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

missmices
0

❤❤❤