Mus iFokus

Mus

Etikettuppfödning
Läst 75 ggr
ariama
2

Musbebis-studie

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En liten musunge-studie, bara på kul. Denna kull är från i somras, och 1 dag gamla på fotona, alltså födda dagen före.

Det är fascinerande. De är i stort sett "foster" när de föds, men växer väldigt fort, högst märkbart dag för dag.

Vid 3- 4 dagar börjar pigmentet framträda, pälsen börjar växa ut vid ca 7 dagar. Då kan jag se färg, om det är "enkla färger", annars brukar jag kunna se tydligt vid 8 dagar vad de kommer bli. Vid 9 dagar är det tydligt.
Ögonfärg syns meddetsamma, därför att röda ögon "syns inte", de svarta ögonen ser man genom huden.

Foster… Tårna är hopväxta, öronen likaså fastvuxna vid huvudet, de börjar "lossna" runt 3-4 dagar.
Blodkärl och ögon syns genom den tunna genomskinliga huden, som är ganska "kladdig" - för ungarna "klistras ihop" med varandra i boet, för att hålla ihop dem och för värmens skull.

• Redigerat 2024-12-07 14:59 av ariama
ariama
1

Mjölkmagen ser man också genom huden de första dagarna, och då vet man att mamma mus gett dom bra med mat.

ariama
1

Som synes ligger magsäcken till vänster i buken. På musungens högra sida ser man ingen mjölk.

ariama
1

Närbild på öron och ögon.

ariama
1

Det här är gamla foton. Jag tror även de är födda dagen före, fast jag då räknat födelsedagen som dag ett.

ariama
1

Att morrhåren är så mycket mer utvecklade än både syn och hörsel säger kanske något om deras viktighet som sinnesorgan?
Deras doftsinne bör ju också vara väl utvecklat från början, tänker jag. men det syns ju inte alls.

ariama
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Kan ju lika gärna fortsätta då jag har en rykande färsk kull här.

Fyra dagar idag. Pigmentet framträder mer och mer. Det börjar uppifrån, ryggen först, magen får färg sist.

Ögonspringor har börjat bildats, men givetvis går de ännu inte att öppna.

Öronen utvecklas och börjar lossna från kroppen.

Tassarnas fingrar sitter fortfarande ihop.

Jag ser cinnamon och agouti. Eftersom det är vad jag förväntar mig.
Inga är rödögda. Om blue agouti finns, eller annat, eller self för den delen, kan jag inte se ännu.

• Redigerat 2024-12-09 16:10 av ariama