Kastrering hanmus?
Jag har bokat tid för att kastrera min hanmus eftersom jag tycker att han ser väldigt ensam ut. Planen är då att i sinom tid skaffa en muskompis till honom. Men jag fick nyss höra att det inte är så bra för en hanmus att bo med endast en hona eftersom hanen då kan vara ganska på. Hon rekomenderade därför att man hade minst två honmöss med sin hane. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska förhålla mig till detta, är det någon som har erfarenheter inom området?
Hur blir det med lukten efter kastrering? min familj tycker att lukten redan är ganska maxat med en hane och känner sig därför inte så glada åt att skaffa mer än en kompis till min mus. Hur brukar hanars rektion bli efter kastrering, markerar de mindre? och i förhållande till en hane, hur mycket luktar honor?
Jag skulle förstås inte ha något emot ett helt rum med möss. Men eftersom han bor i mitt sovrum tycker inte de andra i min familj att det vore lämpligt…
Väldigt tacksam för svar och erfarenheter!
musberoende
- Redigerat 2024-12-08 14:26 av Mössan123
Flickorna luktar mycket mindre.
Tänkte säga att även fast du skaffar en liten flock är det mest hanmusen som sprider doft, så flickorna blir varken till eller från. Men sen beror det ju också på städning av buren.
För fast jag bara har flickor så luktar dom ju också till slut.
Instagram: luxury.mice.sweden
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Jag har inte kastrerat någon hane så jag vet inte riktigt. Dock har vi diskuterat kastrering mycket på sajten.
- kastrering minskar testosteron och gör hanen mindre aggressiv och revirhävdande mot andra hanar
- kastrerad hane bör ej sitta med hona förrän tidigast 3v efter proceduren
- kastrerad hane liktar lite mindre än okastrerad
- hanen bör vara färdigväxt innan han kastreras
Läs också här
https://mus.ifokus.se/discussion/1505328/hur-gick-det-med-de-kastrerade-hanarna