De äter inte sin mat!
Hej!
I fredags köpte jag fem möss i en djuraffär. Det enda de äter är torrfodret som består av sockerfri müsli blandat med olika fröer och nötter. Men när jag ger dem färskmat så äter de inte den. den enda färskmat jag har sett dem äta av är lite ärtor.
Varför äter de inte färskmaten? Kan jag göra något för att få dem att äta maten?
De kanske inte är vana vid färsk mat.
Jag tycker att du kan erbjuda dem färsk mat ett par gånger i veckan. Till slut blir de vana vid det och äter säkert, men det kan ta någon vecka. Sen gillar inte alla möss färskmat. jag har möss som äter allt man ställer framför dem och andra möss plockar bara ut ärtorna och majsen och ratar det andra.

De får ny färskmat varje dag, så de får ju äta om de vill. :)
Men de behöver väl färskmat också? All näring finns väl inte i torrfoder och fröer. De behöver ju kött och så också.
Jag tänkte mer att de kanske kommer från förhållanden där de inte varit vana vid färskmat. Du har ju inte haft dem så länge.
De behöver lite protein då och då och gärna i färsk form men jag tror att om man ger sin mus den bästa torrfoderblandningen (som man blandar själv enligt rekommentdationer bla här på mus.ifokus) så är det inte helt nödvändigt med färskfoder.
Det viktiga är att musen får i sig rätt antal näringsämnen oavsett om de kommer från torrt eller färskt foder. Sen kan ju musen tycka att det är trevligt med omväxling dvs färskt ibland.
Jag ger själv mina möss färsk mat ca 2 gånger i veckan och de verkar föredra de färska grönsakerna (eller kokta som majs och ärtor).
Jo man kan göra ett så gott som fullgott torrfoder, men man måste anstränga sig lite och läsa lite näringslära.
Protein, B-vitaminer, mineraler och fettsyror finns även i bönor, fröer och nötter.
Jag har väldigt många djur och det säger sig självt kanske att alla mina inte kan få färskmat varje dag. Unga växande djur, djur under parning, dräktiga och digivande honor får i första hand den färskmat som finns samt div tillskott som de behöver.

Okej. De har börjar äta lite färskmat nu iaf, men det är mest ärtor de äter. kött vill de inte ha, vilket jag tycker är lite konstigt för de borde iaf honorna med ungar behöva. Men de får hundmatsbitar i torrfodret så det äter de iaf.
Mina två möss som kommer från djuraffären åt inte heller färskmat från början, men nu gör de det. Det handlar bara om att de är ovana. Musungarna jag har äter färskmat, och det beror ju enbart på att de har blivit uppväxta med det. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Men så är det ju med alla djur - får dom inte varierande mat från start så tar det lite tid för dom att lära sig äta annat än det dom är vana vid.
Sen finns det ju dom som inte gillar vissa saker….
Min äldsta hund äter allt utom rått kött… får hon tex köttfärs rå så spottar hon ut det.. när hon var ensam hund så tog hon inte ens bollen… nu när det finns dom som gärna vill ha så tar hon den o ibland så pinar hon i sig den eller gömmer den…. Men hon gillar det inte… allt annat som sagt äts med god aptit. Ja även kött som tillagats *ler*
Bönor, linser osv. innehåller protein, ja. Men inte fullvärdigt protein vilket animaliskt protein ger. Dock kan dessa proteiner "bli" fullvärdiga i kombination med särskilda andra livsmedel.. Har en karta på det där nånstans, men hittar den inte…