Mus iFokus

Mus

Läst 163 ggr
ariama
3

Musminne

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Emellanåt överraskar mina möss mig med något hyss som visar hur mycket de egentligen förstår, interagerar med mig, eller - som nu - vad de minns.

Ibland har jag möss på golvet medan jag är där, men oftast inte. Här om dagen satte jag ner Brigit eftersom hon tjatade om att få göra något kul, men lekbordet och alla kul platser var upptagna.

Jag har inte haft möss på golvet sen i somras, ungefär 6 månader sedan. Brigit tog ett par undersökande varv, och sedan klättrade hon upp på mina fötter och "krafsade" på mina byxben!
(Med termobyxor var de för hala för att klättra uppför, så det blev bara krafs)

När jag har möss på golvet så lär jag dem samtidigt hur de ska komma upp igen. Dvs inte bara kliva runt på mina fötter utan också hur de kan klättra upp för mina ben så jag kan ta emot dem utan att böja mig ner.

Det går oftast ganska fort att lära dem, medan jag guidar dem med mitt finger och hand.

Brigit kom ihåg! Ett halvår sedan, och hon minns exakt hur det var! Jag är imponerad. Det är ungefär en tredjedel av hennes liv, sen hon lärde sig.

Bilden är årsgammal, på en bebis-Brigit. Orkade inte leta reda på en färskare.

archwulf
0

En klok och fin dam. ♥

milemule
2

Åh dom minns minsann. Ibland ställer jag in något de inte har sett på ett bra tag och dom blir så glada.

🐭🐭 Åh. Den här har vart vår förut och vi har saknat den jättemycket.

Smarta små luringar är dom allt ❤️

Tänk också på att det går ca 43 musår på ett år.

Instagram: luxury.mice.sweden
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

ariama
3

#2. Jo, smarta är dom.

Att kunna känna igen omgivning och "saker" måste vara livsviktigt för en mus, liksom att lära sig labyrinter.

När fara hotar en vildmus, handlar det om liv och död att känna omgivningarna väl för att kunna fly snabbt och effektivt på i situationen bästa vis.

Jag tror det är grunden för deras nyfikenhet och upptäckarlusta, inarbetat i generna under miljontals generationer hos de som överlevde för att sedan reproducera sig och föra överlevnads-generna vidare.

43 musår på ett människoår. Då var det ungefär 22 människoår sedan Brigit lärde sig ta sig upp till mig. Och hon har inte repeterat en enda gång under de åren.

Imponerande! Och tydligt livsviktig information, då hon inte glömt den det minsta. Hon funderade inte ens!

milemule
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har haft ett par smitmöss som hittat ett ställe i buren där de kan ta sig ner, en gång tejpade jag fast en papperslapp där musen tog sig ner och helt plötsligt vart hon kvar i buren. Hon mindes vilken väg hon skulle ta och den var blockerad. Att det ser likadant ut en bit bort spelade ingen roll för denna mus då rutinen var satt.
Den bästa hindrandet var med Skruttis, som kom på att det gick att ta sig ner från soffan i ett innerhörn. La en tidning under kuddarna som stack ut. Att det skulle ha gått att klättra ner någon annanstans testade hon inte. Sötmusan.

Sen har jag ju också haft möss som inte brytt sig och bara tagit en annan väg.

Men har de lärt sig något sitter det.

(Smulan, en av mina första möss.)

Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

ariama
0

Hihi, Smulan petar sig i örat.

Jag vet en läkare som sa en gång, att man inte borde peta sig i örat med något mindre än en armbåge! (med tanke på att man trycker in och petar fast vax i örat istället för att få ut det)

Undrar vad han skulle säga om en mus-tå i örat? 😂

milemule
1

#5: Hi hi.

Själv använde jag Trasslet och Fluffsan, för kontroll av öron och näsa. Inte heller godkännt 😆.

Men dom hjälpte så gärna till, mitt i natten var en bra tid för en kontroll 😱❤️

Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

ariama
1

Ha! LOL.

Möss är så bra till mycket. Först när jag läste tänkte jag att du använde en mus istället för en tops. Det blev en lite konstig bild i min fantasi … men vet man nånsin med dig och dina tokiga möss ?? 🤔🙃

milemule
0

#7: LOL 🤣🤣. Nä, man vet aldrig 😉

Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

milemule
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det här musminnet kom upp i mobilen idag.

Fixen gillade att bli borstad när hon blev gammal. Det ser mer brutalt ut än vad det är.

På Trassel fick jag även borsta ryggen och rumpan och hon putsade tillbaks på mitt finger ❤️

Brukar fråga de gamla mössen om de vill bli borstade, vissa vill och vissa vill inte. Man får förstås börja mycket försiktigare än behandlingen på Fixen ☺️

Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

archwulf
0

#9: Jag har funderat på att skaffa en tandborste och fråga några möss om de vill bli borstade. Vad tycker du att man ska skaffa för sorts? Riktigt mjuka borst?

milemule
1

#10: En soft borste med lika långa strån gämt fördelade över borstytan 😉😉.

Fråga försiktigt. Börja med fingret på kinden, huvudet eller nosen. Om/när musan känner sig nöjd med behandlingen kan man introducera borsten. Låt musen lukta/bita på borsten. Börja på huvudet eller kinden, långsamt. Mjuka drag bara i pälsens riktning. Låt musen få bestämma om den vill eller inte.

Det kan ta ett par gånger innan musen har bestämt sig om det är bra eller dåligt, för det är ju lite äckligt med en borste när man inte är van.
Korta sessioner och börja alltid med fingret innan borsten.

Dom möss som har gillat att bli borstade visar det snart nog och dom har jag fått klia med fingret innan borsten introducerades. Men borstningen blir mer effektiv med borsten. Brukar bara borsta möss som är gamla och inte får pälsvård av kompisar.
Givetvis har jag haft möss som sagt nej också.

Fixen älskade behandlingen och ville ha mer ❤️

Trassel kom inte åt bakdelen och gillade att bli borstad på rumpan ❤️

Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

archwulf
0

#11: Tack för tipsen! :D