Sätta ihop möss med stor åldersskillnad?
Jag har en kastrerad hanmus på 10 månader som jag ska sätta ihop med mina två honmöss på 10 veckor. Jag undrar bara om storleksskillnaden kommer göra hanen mer dominant eller kanske till och med skada honmössen?
Den ena honan är inte mycket mindre än hanen, medans skillnaden är större mellan min andra honmus. Hon är dock hur tuff och modig som helst.
Det har gått ca 4,5 veckor efter kastreringen och de är på så sätt redo att sättas ihop. Men gör storleksskillanden att jag bör vänta ett tag till?
Tar jättegärna emot alla tips jag kan få då det är första gången jag sätter ihop möss. Något som kanske är bra att ha i åtanke är att hanen såvitt jag vet aldrig har tillhört någon flock med andra möss efter sina syskon.
Tänker att jag kanske skulle kunna testa och se om det går smidigt med ihopsättningen, eller skulle det vara väldigt riskabelt?
Tacksam för svar! <3
musberoende
- Redigerat 2025-01-26 17:03 av Grodan
- Redigerat 2025-01-17 16:40 av Mössan123
Utan att ha någon erfarenhet av just kastrerade hanmöss så har jag svårt att tänka mig att det skulle vara något problem.
Storleksskillnader har ingen större betydelse. Ålder har betydelse och kön, men denna hopsättning bör inte orsaka några som helst problem, inte om honorna är från flocksmarta linjer.
Om mössen kommer från olika uppfödare finns också alltid risken för sjukdomsutbrott. Iaktta mössens hälsa noga efter hopsättandet.