Fripassageraren
I lördags var vi i Ljusne och köpte tre möss. Vi packade ner dem men stod och pratade. En av de små pluttarna som blev kvar skulle absolut upp på transportlådan hela tiden vi skämtade om att hon också ville bli en golvmus och till slut fick hon också följa med.
Dom var jättemysigt på hemvägen och sov i min tröja.
Idag blev de utsläppta i sin nya bur och dom for runt och utforskade. Fripassageraren fick tom följa med till soffan och mysa lite.
På eftermiddagen skulle jag räkna in dem och hittar tre 🤔.
Fripassageraren är borta och jag har inte stängt av musrummer. För jag tänkte inte att någon skulle "trilla" ut. Men så klart att den lilla golvmusen ville vara på golvet.
Hon är nånstans på övervåningen men jag har ingen aning om vart.
Jag brukar vänta lite med att släppa ut dem så de vet vart de bor, men vi får hoppas hon fattar. Möss är ganska bra på att gå tillbaka i sitt eget spår. Och dom brukar komma tillbaka till musrummer iaf.
Så nu sitter tre pluttar i lådan nedanför buren och träden står framställda så hon kan ta sig upp om hon fattar. Det finns också en väg upp i soffan och mat och vatten finns alltid på golvet.
Långsvans och Mimmi som som ska bli deras kompisar har flyttat till björnarnas utbyggnad (vår extrabur/sjukstuga/ålderdomshem, som dom fått låna då den inte användes) så dom är lite sura för att dom är i fel bur. Dora är sur för att hon inte får komma över till extraburen.
Och jag kommer sova dåligt för att fripassageraren är på vift.
En dag hos lyxmössen kan se ut hur som helst 😉😉
Instagram: luxury.mice.sweden
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Men det var när jag sa åt Jonny att kolla igenom väskorna innan han packar för nästa vecka jag mindes Mys Mys och nån av hennes kompisars bus i en väska.
Det var på kontoret, ett ganska trist rum för en mus där dom hade hittat Jonnys datorväska. Dom var i väskan och jag hittade dem där några gånger innan jag kikade varför dom var där hela tiden 🤔
Dom åt godis 🍬 det låg kanske 20 karameller i väskan. Dom hade provsmakat de flesta 🤣.
Jag hade frågat Jonny om han hade nåt gott där men han nekade bestämt. Han hade glömt att han tagit en näve bjudgodis nånstans.
Man älskar bara deras hyss. Möss är bäst ❤️
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
- Redigerat 2025-01-19 19:46 av milemule
Hoppsan! Har hon hittat hem än?
Jag har hittat henne ☺️.
Städade hela övervåningen, drog fram möblerna, kollade noga igenom sängen, vände på soffan i musrummet, kollade igenom alla kläder i tvättkorgen, för att hitta henne på nedre plan i soffan 😱. Där letade jag bara för att ha det gjort, för det är inte vanligt att de trillar ner för trappan. Högst osannolikt tänkte jag när jag vände på en kudde och hon satt där 😉.
Lilla musan trillade inte bara ner från buren hon trillade ner för trappen också 🥺
Hon heter Vilda nu
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Vilken liten äventyrare! Hur har hon tagit det hela? Rädd eller vid gott mod?
Ställde hem henne. Åt mat. Kom upp till dem och hon satt och väntade på mej. Vi har mys i soffan nu ❤️
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
#3. Kanske skulle heta Trilla? Ganska gulligt namn.
#6: Ja.
Men Vilda får det bli.
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
#5: Vilken fullträff! Tur att du tog med henne hem. :D Men finns det mussäkra grindar tro, så hon inte trillar ner för trappan igen? 🤔
Vilda har med stor sannolikhet klättrat i gardinerna under hennes utflykt på golvet.
Tog med dem ner i morse och Vilda klättrade rast nedåt på gardinen efter att jag släppt ut dem på bordet. Hann precis lyfta upp gardinen med vilda kvar, Phu.
På eftermiddagen la jag upp gardinerna och då klättrade hon uppåt istället 😆
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
#10: Men vilken härlig liten musa!!
#11: Den bästa ❤️
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Men … är hon inte lite lik en uggla? Runt ögonen liksom.
Du borde döpa om henne till Ugglan! Hon vill ju tydligen klättra högt upp också, till trädtopparna?
(Obs, nu driver jag med dig, retas, pga tidigare avslagna namnförslag. Vet mycket väl att hon heter Vilda, och tycker det är fint och passar henne 💖)
- Redigerat 2025-01-22 09:57 av ariama
#13: Ja, viss likhet finns. Men ska öronen föreställa vingarna då? 😉🤣
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Idag var det syster Busans tur att visa sina färdigheter. Hon klättrade ner på golvet från soffan och hittade det stora klätterträdet. Mycket spännande. Hämtade henne där två gånger.
Storasyster Flingan har potential att bli en hoppmus. Mycket sugen på ett hopp men vågade inte.
Tappade bort Knäckis en stund men hon hade nog bara försvunnit i ett veck i soffan 😂.
Vilda ville inte gå hem så hon följde med mej hängandes i kläderna. Hon gjorde en fästing när jag gick lite för nära min jacka, såg det på en gång och plockade tillbaks henne.
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
#14. "Men ska öronen föreställa vingarna då?"
Nytt namnförslag: Dumbo (elefanten) 🤔 ?
#16: visst la jag upp det bra 😂.
Hon är fortfarande nöjd med att heta Vilda 😊
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Jag har världens bästa vildmus ❤️
Tänkte att Busan och Vilda ville springa på golvet i badrummet medans jag duschar.
🐭 Nä matte, jag ska vara med 😊
Vilda hoppar upp på foten redan innan jag hoppat in i duschen och ska upp. Hjälper henne och erbjuder henne att sitta på en dusch-hylla.
🐭 Superbra, jag sitter bra här. Bara jag får vara med.
Hon var helt nöjd.
Sen kom Busan och ville vara med.
Men att torka sig när två möss vill sitta på axeln 🤣🤣🤣.
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Problemet i en liten ask, med "alltför" sociala möss.
Vara på golvet? Okej, en liten stund. Vara på lekbordet? Kul! I alla fall i 45 sekunder. Sen: "Vad gör du?? Får jag se? Jag vill vara med!" och då räcker inte 45 sekunder, det är slutstationen.
De är bedårande!! Och jag kan sällan låta bli att skratta när jag är med mössen, pga deras glada trix för att "få vara med".
Den som vill ha en skratt-maskin ska skaffa sig ett par tama och sociala möss!!!
🐀 🐁 💖
- Redigerat 2025-01-31 09:48 av ariama
Nästa plutt borta.
Hon var med Jonny i spelrummet och sen hittade vi inte henne 😂
Lilla Knäckis har nog bara gått och lagt sig på ett bra ställe 😉.
Förhoppningsvis kommer hon fram så jag ser henne, och förhoppningsvis har hon inte trillat nerför trappen.
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Hon är återfunnen eller hon hittade mej 😊.
Ställde en soffkudde från musrummet mot sängen och hon klättrade upp och väckte mej ☺️.
Det var nog inte meningen att jag skulle vakna, men hon blev glad att få komma hem till sig iaf 🐭.
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
❤
Älskar berättelserna om dinas små äventyr. ❤
Jag har ju en social badrumsmus, men har inga bra hyllor att sätta honom på när vi duschar, annars var det ju riktigt smart. 😂 Vill han inte lämna duschen så får man sätta på den och långsamt långsamt börja rikta vattnet mot honom längs en vägg eller nått, för när det väl börjar skvätta på honom brukar han snabbt kila därifrån. Vatten på golvet är dock inga problem. Vi är ibland lite lata med att rensa avloppet och sen helt plötsligt får man en pool och måste rensa det, så någon kväll var det typ 1-2 cm stående vatten kvar på golvet. Jodå, badrumsmusen skulle in där och springa runt som en liten pansarkryssare med ett fint V efter sig på vattenytan 🤣
#23: Men lilla badrummsmusen då 🤣❤️
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
#26: Hihi, hon har en iaktagerska på sista fotot. "Se och lär!" kanske Vilda säger…
#27: Ja, Jonna var mycket nyfiken 🐭. Vi får se vad som händer 😉
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden
Ja, har man möss så har man aldrig tråkigt! 🥰
#23. "som en liten pansarkryssare med ett fint V efter sig på vattenytan" 😆
Tokiga små möss! Alltid så fulla med hyss. Emil, släng dig i väggen säger jag bara. Ja hujjeda mig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Idag var dom busiga ☺️
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden