Mus iFokus

Mus

Etikett: beteende
Läst 73 ggr
ariama
1

Att avla på domesticering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Domesticering" har varit ett av mina främsta avelsmål ända från dag ett för många år sedan. Det har gått upp och ner. Möss har kommit och gått. Jag har ändrat avelstankar och -metoder många gånger. Resultaten är blandade.

Men här skriver jag om mina tankar just nu och var jag står just nu, och om de för- och nackdelar jag finner med att föda upp sällskapsmöss, och specifikt jobba med domesticering i bemärkelsen social interaktion mellan mus och människa.

Mitt tanke-mål är och har alltid varit att få en ömsesidig relation med mössen, liknande den mellan hund och människa, i den mån det går och så nära det är möjligt med dessa djur. Alltså, att få möss som knyter sociala band och interagerar med sin människa.

Svårigheten är att ha en uppfödning med dessa – då uppfödningar kräver många möss och många burar, och ger mindre tidsutrymme för varje mus vad gäller socialt umgänge.

Ju större deras sociala respons blir på mig, desto mer krävs av mig som ägare/skötare, för desto mer behöver de mitt sällskap för att må bra. När jag avlar på socialt umgänge, tar jag även bort trivseln i mössens eget oberoende, de vill umgås, med mig!

Man sätter inte hundar ensamma i små burar och lämnar dem till att roa sig själva. Det är ju vad man gör med möss i en uppfödning som syftar till färg och typ. Även i beteendeavel som syftar till lugn och hanterbarhet, och när det gäller forskning eller fodermöss, behöver mössen kunna roa sig själva på liten yta för att vara nöjda.

Avel som skapar möss som kan roa sig själva, och som är nöjda i sina burar (små eller stora), är viktig anser jag, eftersom det är så världens flesta tammöss lever sina liv. Syften med avel på tammöss är allra oftast forskning, foder, eller hobbyavel som syftar till färg, päls och/eller typ. Vänliga möss som är lätta att hantera är en förutsättning för allt detta.

Men vad händer när man som jag försöker avla på ”domesticering”?
Det är för det första inte lätt, och resultaten blir blandade. Varje utparning kräver dessutom generationer för att komma rätt igen, i just det avseendet.

Men rent generellt blir dessa möss snälla, vänliga och sällskapliga – med MIG.
De knyter relationer - med MIG, och med burkamrater.
De är pigga, glada, intelligenta. Utan att vara jobbigt springiga.

De älskar hyss och händelser, och att få upptäcka, helst tillsammans med mig. De är både pigga, glada och nyfikna, och samtidigt lugna och trygga.
Jag betraktas inte bara som en bro till frihet från buren.

De gillar lekbordet - men väljer hellre mig.
De tycker det är kul med ett varv på golvet - men väljer sedan hellre mig.
De kommer när jag ropar - oavsett var de befinner sig (buren, lekbordet, golvet).

(De är bättre på inkallning än en del hundar!)

Nackdelar: De trivs inte i små burar där de inte får utlopp för sin kreativitet och upptäckarlusta. De är också starka i sina åsikter och i sig själva. Att vara territoriella tycks följa med på köpet (åtminstone hos mig).

Burkamrater är nära vänner, medan andra ska hålla sig undan. Det gäller även nära släkt som flyttar hemifrån och det gått en tid (ca en månad så kanske de utesluts ur flocken).

Flocken gäller, inte släkten. Jag ingår i flocken, emellanåt som ett överhuvud som kan hjälpa till vid konflikter och andra problem, då det händer att de vänder sig till mig för att få hjälp.

Det här gör dem fantastiska som sällskapsdjur! Men de funkar dåligt i uppfödningar av skilda slag, där de får mindre burar, mindre berikning, och mindre egentid med sin människa liksom för umgänge rent generellt inklusive upptäckter/händelser/äventyr.

Att ingå i flocken, är ett unikt sätt att lära känna mössens beteenden på ett bättre vis, eftersom de inkluderar mig i sina liv, de sluter sig inte när jag kommer in i bilden, eller förändrar sitt allmänna beteende.

Vill tillägga, att det jag beskriver gäller mina allra mest sociala möss, och är inga jag kan tänka mig att sälja. Flertalet möss är i en skala från sociala till icke-sociala.

Att tänka på är att "social" och "tam" inte är synonymer. Samt att en "otam" mus faktiskt kan vara social med mig också, på sitt eget vis. Möss kan vara så olika, och beteenden kan kombineras i oändlighet.

ariama
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Något jag tycker är bedårande, är hur förstagångsfödare kan bete sig när jag kommer in i rummet efter att de fött.
De kan tydligt vara lite skärrade över det omvälvande konstiga som har hänt dem. ”Hjälp, vad hände med min kropp? Hjälp vad är alla de där små krypen för nåt?” (min i-brist-på-bättre översättning)

De är tydligt nervösa och söker tydligt min närvaro och vill upp i min hand. ”Mamma! Hjälp mig!” (Åter igen min egen fria översättning, där de inte menar mig som mamma, för det är jag inte, utan som ett utryck man använder när man blir uppskakad/skärrad)

Man får ju tänka på att ingen har berättat för dem vad som ska hända, de har inga böcker att läsa, inga förberedande mödravårdskurser, något bara händer helt utanför deras kontroll.

De kommer snabbt upp i min hand och jag brukar trösta dem och tala om hur duktiga de är, och att allt är precis som det ska. Och den nyblivna mamman BLIR lugnare.
Sen låter jag henne och ungarna vara ifred ett par dagar så hon kan knyta an till dem i lugn och ro, och i hennes egen takt.

Det här har inget att göra med att hon inte ”vet” hur hon ska ta hand om ungarna eller hur hon ska göra, det kommer naturligt och intuitivt från början. Det är hennes känslomässiga respons på händelsen som jag får ta del av.

Ingen av mina möss föder någonsin ensamma! Det vill jag inte utsätta dem för. Inte heller har det någonsin medfört några problem, bara tvärtom. Å andra sidan är de tight i sina flockar, inga nyintroducerade främlingar i en bur där någon ska föda. Bebisar verkar dessutom vara sånt som går utanför bråk och konflikter, såna små kan man inte bråka med eller om.

På bilden: Brigit, en lite äldre flerbarnsmamma, mycket social, sällskaplig och trevlig. Vacker dessutom. Här sitter hon och håller koll på vad jag gör i musrummet. Och hyser ett litet hopp om att jag ska komma och ta med henne.

ariama
1

Det jag vill lägga till, som är viktigt, är att möss är bytesdjur, till skillnad från hundar. Och de "vet om det".

En viss försiktighet, eller "uppmärksamhet", finns alltid i beteendet hos en mus, om den inte är totalt dumdristig, vilket inte ska blandas ihop med "trygghet".

ajanki
0

Mycket intressant läsning!
Älskar att läsa det du skriver om möss 🩷

ariama
1

#3. Gulle dig! Tack!

Grodan
1

Din musavel är väldigt lik min råttavel. Jag avlade på sociala och kontaktsökande råttor. Som också var flocksmarta och lekfulla hela livet. Leken var mkt viktig för mig, det var så vi umgicks.
Det ingick även att råttorna var lugna, trygga och harmoniska och skulle kunna bo i bur. De fick inta ha några stressbeteenden som att gnaga på galler eller hängmattor el dyl.
Jag lyckades mkt bra. Fick fram oerhört sociala råttor som var bland de bästa sällskapsråttorna i Sverige.
Vad jag däremot inte lyckades med var hälsan. Den gick åt skogen och jag fick lägga ner uppfödningen efter 34år.

Vad jag ville ha sagt är att det går att föda upp sociala djur, som kan bo i bur. Visst behöver de tid och en bra bur med saker att göra, men det går faktiskt. Dock kräver det att man väljer djur med omsorg som ska gå i avel. Jag hade en lång lista på saker jag "checkade av" på avelsdjuren.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

#3: Håller med! Tack för att du är så skrivsugen, amaira!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
0

#5. "det går att föda upp sociala djur, som kan bo i bur".
Ja, det är en mycket viktig aspekt!! De måste ju må bra i sin tillvaro och i sina liv.