Lite om RY-avel
Jag har tidigare förr upp RY (Recessive Yellow) i ungefär 10 år. Före dess födde jag upp champange-argente. För att få så gula möss som det gick på den tiden. De flesta var i satin.
Fotona är med blixt, så de gula tonerna framträder extra mycket som de gör i blixtljus.
Mina första försök var med DY, vilket jag slutade med pga deras hälsoproblem med fetma och tumörer.
Så gula/röda (/brunröda) möss är min melodi. Att få fram den mörka "röda" färgen är skitsvårt. Och svårare ändå att behålla den. (Rufus polygener).
Både DY och RY kräver färgavel för att få den vackra gula färgen. RY går att få lika vacker som DY men kräver mera jobb. RY har en tendens att bli "gråmurrig" om man inte ser upp, färgen kan ganska snabbt bli oattraktiv.
Som med alla färger kan nyanserna i RY skifta ganska ordentligt, och antingen får man olika nyanser i kullarna eller så väljer man vilken man vill satsa på. Standarden kan vara en hjälp (eller inte).
Fotona här är några exempel på lite olika RY-nyanser. En variant är till och med svart/mörk-örad! Helcharmig enligt mig.
Bästa färgerna att para ut på, eller avla ihop med, är andra varma färger. De kalla färgerna "förstör".
Parar man med svart får man lätt in extra oönskad sotning (om man inte önskar jobba fram sable förstås).
Agouti och cinnamon funkar bra, liksom chocolate, på RY liksom på DY. Tan kan ge en bonus med bättre magfärg.
c-blekningar tar hårt, och ger inte så mycket färg kvar, men även det är en färgavelsfråga. Gult kan avlas mot vitt och ge "falsk albino" med t.ex. extreme dilution. Eller cream med gul skiftning med chinchillagenen, eller varför inte svart/fox med den gula tanfärgen vitavlad via chinchillagenen.
Det finns många spännande vägar att gå, om man vill.
RY är som unga inte lika fina i färgen som DY. Det kan ta upp till ett halvår innan de är "utställnings-färdiga", men även det kan gå snabbare med riktad avel.
Kanske låter det här svårt och krångligt, men det är det inte! Det är inte så svårt att få färgen vacker, bara man vet fällorna.
c-blekgener bleker gula färger (gult pigment, som RY, DY, tan) mycket mer än de bleker svart färg (svart pigment, som svart, chocolate, blått).
Därför kan man t.ex. avla fram svart/fox.
Rödögongenen däremot beter sig tvärtom, och bleker svart pigment ordentligt, men det gula pigmentet bleks väldigt lite.
Svart blir ju dove, chocolate blir champagne, blue blir silver, med röda ögon.
Men som syns på fotona här, händer inte så mycket när en gul mus får röda ögon. Det som kan hända, är att mörkt pigment som finns i pälsen, bleks, och musen blir läckert klargul istället. men även rödögda gula kan förstås ha olika nyanser i sin färg.
Honey Love var extra läcker, tycker jag.
Mina RY hette alla något med Honey först.
- Redigerat 2025-02-05 20:16 av ariama
När man avlar RY med blue kan det hända roliga saker.
Musen ska då alltså vara blue också, dd ee, inte bara bärare Dd ee, för trots att recessiva gener "inte syns" (sägs det, och ofta stämmer det men inte alltid) slår de ändå igenom på så vis att den färg man önskar blir "dålig" om det är "fel gen" som spökar.
RY är en lustig färg som förändras hela tiden allt eftersom musen växer.
Bild 1 visar en blue RY-unge, dd ee.
Bild 3 (iFokus ändrar ordningen) visar en vuxen blue RY, Belinda (en riktig favorit-raring 💖) . Ett halvår till, så är hon gul! (saknar foto).
Att ställa ut Belinda, kräver två saker av mig.
Först behöver jag beskriva färgen, exakt vilken nyans är det jag anser blue RY ska ha? Varianten är inte redan beskriven, om det är jag som avlar fram den så är det också jag som beskriver hur den ska se ut.
För det andra - vilken av dess otaliga variationer vill jag ha? Den ändras ju vid varje päls-skifte! Oavsett vilken nyans jag väljer, så är variantens utställningstid mycket kort.
Bild 2 visar en lilac-RY, också den mycket läcker - i en färg som fejdar ut till gul så småningom.
Sista bilden på fyra RY-ungar, trodde jag var en blue RY och en lilac-RY (den ljusare). Men när sötnosen öppnade ögonen, var de röda! Så jag har faktiskt fortfarande ingen aning. Någon testparning gjorde jag aldrig - hur roligt det än är med färgavel, och nya färger och ny kunskap, har jag aldrig kunnat ha "för många möss". Jag måste begränsa mig.
Det där med utställningar funkar ju inte heller, när vi är så få uppfödare, och lever i ett så avlångt land med förskräckliga avstånd.
Givetvis gav jag mig även på RY tricolor, utan större hopp om att få en attraktiv variant, vilket det inte heller blev.
Den tecknade musen här är bara tecknad, en dålig broken. Om hon hade varit tricolor, skulle det knappast ha synts!!
Färgerna på en tricolor är ju grundfärg (t.ex. svart) + blekt grundfärg (t.ex blir svart chocolatefärgad) + vitt.
Men som ni kanske minns bleks gula färger mycket av c-blekgener, medan svart pigment bleks lite.
Så de blekta gula partierna blir bara vita. Så en gul tricolor blir gul + vit + vit, sådär på ett ungefär, tricolor blandar ju även ihop sina färger en del, ibland delvis till en fjärde färg.
Jag har haft en RY tricolor, jag var ju tvungen att prova. Effekten uteblev.
Andra bilden visar en RY splash! Inte så attraktiv den heller, enligt mig.
- Redigerat 2025-02-05 20:45 av ariama
Här dyker en sable upp. han är DY. Såhär vackra RY-sable tror jag är svårt att få fram på RY, och får man fejdar det svarta ganska snabbt bort mer eller mindre.
Och sist två bonusbilder på en söt, lite mörk-örad lilac RY.
Om en RY är self eller tickad, t.ex. chocolate eller cinnamon, går inte att se. Inte heller kan jag se om en RY-mus är tan.
(Fast Ajanki kan se, ibland i alla fall, så det går väl )
RY:s gula färg täcker över de andra färgerna. Mer och mindre, vilket t.ex. blue RY visar. Mer och mer ju äldre musen blir.
(I morgon, eller nästa vecka när jag får tid) ska jag kontrolläsa och rätta alla fel jag troligtvis har, eftersom jag alltid skriver fel när kvällen har dragit in och mitt huvud blivit trött)
- Redigerat 2025-02-05 20:55 av ariama
Ja, du är den enda jag vet i Sverige som verkligen jobbade hårt med RY och du fick fram mkt fina.
Själv lekte jag bara lite med dem. Ville ha snygga Tan och Fawn, men hann inte så långt innan Rossel och annat tog dem alla.
Blåa öron är otroligt tjusigt. Gissar att detta är Blue RY. Hade själv några sådana…