Mus iFokus

Mus

Läst 120 ggr
ariama
2

Uppfödargrupp.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

För närmare 20 år sedan, på utställningarna, kunde man ställa "uppfödargrupp", vilket var - om jag minns rätt - en hona och tre av hennes avkomma.
På Svemus hemsida står inte längre något om detta. Vilket väl inte har så stor betydelse då det inte förekommer utställningar över huvud taget.

Här är en av mina "uppfödargrupper" idag, som skulle vara kul att ställa.
Agouti satin korthår. Mor och fyra döttrar.

Vansinnigt trevliga och rara dessutom! 💖 Honlinje som går tillbaka på mina gamla björndalare.

ariama
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Och här några till bilder på sötnosarna, inklusive den femte "katten bland hermelinerna" (svart) som smög sig in i kullen.

kottemamma
0

De är så fantastiskt fina! <3

Grodan
0

Uppfödargrupp är vilka 3 möss du vill.

Avelsgrupp är en mus med 3 avkommor.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

• Redigerat 2025-02-13 16:39 av Grodan
Grodan
0

Standard och utställnings.info från 2014-2016

Grodan
0

.

ariama
0

Tack Kottemamma, och Tack Grodan för klargörandet!

ariama
1

Lite kul om B-honorna:

De är 4 1/2 månad, och man ser att de ännu inte är färdigvuxna! Som fullt utvuxna kommer de ha samma storlek som mamma Brigit, som är synligt större på fotona.

Och att dessa björndalsmöss är
43,75% Björndalare
37,50% Morakullans
18,75% Vattnadalare

😁

Och de funkar lika bra i standard som i pet-class, på en utställning. De får dock någon minuspoäng på pälsen, eftersom de varken är kort- eller långhåriga, utan båda delarna. Och hur agoutifärgen skulle bedömas vet jag faktiskt inte. Varianten är lite "min egen"… men satinet är okej.

• Redigerat 2025-02-14 12:00 av ariama
archwulf
0

Apropå pälsen så är den riktigt mysig på dina. Dagny är nog den lenaste, mjukaste musen jag har ❤️

ariama
0

#8. Tack. Ja, den är lite lustig, har blivit lite mitt-emellan allting när jag inte avlar på något pälslag, men har korthår, långhår, och några varianter lockigt.

Korthår har jag inte någon riktigt bra, eftersom jag har så mkt långhår i, och så "få" möss att jag inte kan ha någon egen korthårslinje (och förstås inte prioriterar det). Men korthår vill jag ändå ha, på mitt eget vis.
Korthårspäls med lite långhår iblandat blir sådär mjuk.

Långhår vill jag ha, men den ska inte vara särskilt lång, och den ska vara jämn! Absolut ingen "kjol" eller sånt dravel som jag avskyr.

Lockigheten vill jag ha mjuk och fluffig, inte hårda lockar. Jobbar på temat. Samtidigt som jag blandar friskt.

Satin - ja den får bara inte ta överhanden, men inte heller utgå.

Längd och lockar "försvinner" när bebispälsen försvinner. När jag reggar blir det oftast random-längd, för det är ändå så ihopblandat. Lång eller kort? Texel eller astrex? Vem vet…

Jag, som ofta tänker i "standard" och utställningsresultat (utan att alltid bry mig om standard-resultat i slutänden), tycker det är kul att ha koll. Dvs kunna jämföra, haha.

Utställningskorthår ska vara mjuk på ett annat vis. Mer len att stryka över liksom. Och om man stryker den mothårs ska den omedelbart falla tillbaka i ursprungsläge. Nåt sånt har jag inte, och är helt nöjd med min päls. Även om det blir en del minuspoäng på någon eventuell utställning.