Mus iFokus

Mus

Läst 96 ggr
archwulf
0

Knöliga möss?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Just nu har jag två möss hemma med lite… märkliga knölar, skulle jag vilja säga. Den ena sitter på ryggen, väldigt högt upp mot ryggraden. Hon är ca ett halvår gammal.

Den andra sitter ovanför ögat. Jag tror att hon är kanske 10 månader? Hon är inte min, hon + hennes flock är här på besök.

Kan inte se någon form av sårskorpa i någon av dem. Tankar, teorier? Det känns ju inte som klockrena ställen för juvertumörer…

• Redigerat 2025-02-26 13:51 av archwulf
ariama
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nä juvertumörer är det knappast, men det finns ju fler cancerformer som möss kan få. Oavsett så ser det inte bra ut. Håll ögonen på dem.

Framför allt bölden eller tumören ovanför ögat kan växa snabbt, och musen bör då snabbt kunna tas bort.
Även ryggtumören måste hållas koll på, så dessa möss har tyvärr ingen bra framtid att vänta.

Annars har möss bröstvävnad över en stor del av kroppen, men inte på huvudet.

archwulf
0

Är det någon som haft renodlade fettknölar på sina möss? Hur vanligt/ovanligt är det? För mycket att hoppas på i två fall, kanske… Blää.

Grodan
2

Jag har haft massa olika knölar på mina möss. Abcess, fettknöl, talgkörtel, tumör…

Den på ryggen skulle jag tro är en fettknöl.
Den ovanför ögat kan vara en infekterad hårsäck, men kan också vara något helt annat. Känns som ett mkt jobbigt ställe om inte annat.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

archwulf
0

#3 Jag kände på hon med ryggknölen nu, den sitter bara i huden, inte i musen under. Tar jag tag i all den lösa huden så följer knölen med och jag kan typ trycka ihop huden under den utan att känna något emellan.

Hon med ögat har sett ut så i minst 2,5 vecka och äter för närvarande antibiotika mot Rossel. Jag kan ju iofs testa att sätta henne på metacam också, har det hemma.