Mus iFokus

Mus

Etikettfärger
Läst 236 ggr
milemule
1

Alla dessa förkortningar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag funderar på vad förkortningarna står för. Någon som vet och kan förklara.

Sen även fast jag vet hur t ex en agouti ser ut vet jag inte vad som gör det till agouti.

Och vad är skillnaden på en astrex och en texel och när får man kalla en mus långhårig?

Hur kan pälsen bli tickad?

Ser att de möss som är agouti ändrar färg när de växer upp. Är det så eller ser jag i syne?

Skickar med lite förkortningar från mina möss och hoppas på att jag ska bli lite klokare 🐭

Instagram: luxury.mice.sweden
Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

ariama
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Härliga frågor, precis såna jag gillar.

Börjar med agouti, basic från början.

Däggdjur har två pigment/färgämnen som ger djuren deras pälsfärg. Svart och gult.

Vilda djur har agoutifärg. När pälsen växer ut pytsas först svart pigment ut (hamnar i spetsen), sedan gult pigment, och så det svarta igen så bottenfärgen blir svart.

Varje hårstrå på en agouti mus har alltså två färger, svart med ett gult fält ganska långt ut på stråna.

Den svarta tippen brukar knappt synas. Den syns på lilla Kolumbus (bilden) i örat, när jag förstorar upp.

Helhetsintrycket är en brun mus, som kan ha olika nyanser beroende på hur matta eller intensiva färgerna är, samt om det gula fältet är brett eller smalt, och hur långt ut på strået det sitter.

Tama djur har fler färger eftersom människor tar tillvara mutationer, dvs färgförändringar som sker ibland. Så svart kan vara blått och brunt, och ge blue agouti och cinnamon (chocolate agouti), medan gult går i gulskala upp till röd, eller brunröd.

Mutationer (gen-fel) kan ibland göra så att bara svart färgämne pytsas ut i hårstråna, då blir musen self (päls utan olikfärgat band). dvs svart, blue, chocolate, eller lilac.

En annan mutation stänger av svartfärgen och pytsar bara ut gult pigment, då blir musen gul (t.ex. Dominant Yellow eller Recessive Yellow)

Olika blekgener kan sedan bleka alla dessa färger till ljusare nyanser, ända ner till helt vitt, dvs inget färgämne alls kommer ut i hårstråna.

ariama
1

Agouti och tickat är nästan samma sak.

Agouti är även en färg (svart-gult pigment) medan tickat kan vara olika färger, t.ex blått-gult pigment/blue agouti eller brunt(chocolate)-gult pigment/cinnamon.

ariama
0

Förkortningarna lämnar jag till någon annan att leka med. Go´natt.

ajanki
1

Så, tror det blev rätt!
Fråga på om det är mer du undrar över.

Bl si-ag sh =Blue silver agouti shorthair
Si-ag sh=Silver agouti shorthair
Bl si-ag shorthair=Blue Silver agouti shorthair
Ck sh/hf =Choklad shorthair hereford
Ci lh =Cinnamon longhair
Ag tex=Agouti texel
Sv sh=Svart shorthair
Ar-cr sh=Argente creme shorthair
Sv sh=Svart shorthair
Bl sh/spl=Blue shorthair splash
Bl-bu=Blue burmese longhair splash
Sv tex/tri =Svart texel tricolor
Bl ax/blbe=Blå astrex bläsad berkshire
Bu sh=Burmese shorthair
Sm-ck sh=Siamese choklad sh

• Redigerat 2025-02-27 19:52 av ajanki
archwulf
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Astrex och texel är krulliga båda två, astrex är korthårigt krull och texel är långhårigt krull. :) Långhår styrs av en gen som kallas för angora. Så har du krull + angora får du en texel!

En korthårig mus är den "vanliga", vilda möss är korthåriga. Långhåriga kan vara allt från "lite lagom långhåriga" till "helt galet långhåriga". Nissa visar motvilligt upp sina långa hår, man ser att det är som långa fjun. Pälsen blir oftast kortare med varje pälsbyte, hon är fortfarande ganska ung. Om du har sett Miss Mices Robin här på iFokus eller facebook är han ett jättebra exempel på "bäbislånghårspäls" som på något magiskt vis hänger kvar fast han blir äldre!

Nästa bild är på Stark, och hans dam Florence. Stark är en gammal långhårsmus som inte var så långhårig till att börja med, men han är genetiskt långhårig. Florence är korthårig, och man ser skillnaden i "fluffighet" även om han är ganska bra kamoflerad mot golvet.

Edit: Slant på tangenterna! Lakrits skulle också med. Hon är vuxen långhår som har kvar mer av "långhårspälsen" än Stark. Stark är liksom bara lite fluffig, Lakrits har de där långa, mjuka stråna kvar på sina ställen.

• Redigerat 2025-02-28 00:32 av archwulf
archwulf
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Astrex och texel syns bäst på bäbispälsen, det är den krulligaste och ulligaste. Sen blir den slätare, men med stor individuell variation! Jag vet inte om Elsa (bild 2) är med på den första, men hon har fortfarande ganska tydliga virvlar/krull i pälsen. Opal (den ljusa i mitten på bild 3) var aldrig lika krullig som Elsa, och är således inte så krullig nu heller. Näst sista bilden är på Phantom, en liten astrex, som man kan jämföra med en släthårig rumpa som är på väg ut ur bild. Även fast de inte är lika krulliga som när de är ungar tycker jag att det ändå finns ett visst "rufs" hos de flseta astrex och texel. Men ett sätt man typ alltid kan se det på är morrhåren! Morrhår är också hår och är således också krulliga. Otter visar upp sina. :D Zoomar man in så ser man att några av dem inte är raka. Men de blir också rakare med åldern.

• Redigerat 2025-02-28 00:49 av archwulf
milemule
0

#1: så på bild två är de tre första hårstråna de som är agouti och fyra och fem något annat?

Blue silver agouti. Nu börjar det verkligen krångla till sig för mej.
Hon har blivit väldigt ljus men man ser de mörka topparna.
Hur kommer blue och silver in i färgbeskrivningen?

Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

milemule
0

#2: Argente cream musen jag hade var tickad. Man såg hennes blå päls när man blåste på henne.

Är stråna uppdelade i två fält på en tickad?
Hur kan de vara så stor skillnad på kulören på samma hårstrå?
Vad står argente för?

Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

milemule
0

#4: svart texel tricolor.
Är kulören man skriver i stamtavlan den mörkaste av musens kulörer?

Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

milemule
0

#4:

Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

milemule
2

#6: Så en mus med mer utstående ev lockig päls är en astrex, istället för en korthårig mus där pälsen ligger utefter kroppen.

En texel är en fluffig ev lockig, långhårig mus, istället för en långhårig mus där pälsen ligger ner utefter kroppen.

Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

ariama
0

#7. "så på bild två är de tre första hårstråna de som är agouti och fyra och fem något annat?" och
"Hur kan pälsen bli tickad?"

Tickad är en mus som har flera färger på ett och samma hårstrå.

Så ja, de tre första hårstråna på min bild visar tickning, på tickade hårstrån.
De andra två är inte tickade, utan sägs vara "self", där har varje hårstrå bara en färg.

ariama
0

Blue silver agouti.

Nu börjar det bli lite invecklat, som det alltid blir så fort blekningar med de olika c-generna dyker upp.

En vanlig Silver agouti är färg-namnet på en vanlig agouti som är blekt med chinchilla-genen.

(Överkurs I: är musen också tan - som blir fox med c-blekning, dvs vit mage - heter varianten chinchilla)

Blue silver agouti är en blue agouti som är blekt med chinchilla-genen. Den har alltså även blågener.

(Överskurs II: Silver är också namnet på en vanlig blå mus vars pälsfärg bleks av rödögon-genen, dvs inte agouti-variant utan self)

• Redigerat 2025-02-28 08:23 av ariama
ariama
1

Argente, är en agouti med röda ögon.

En musfärg kan blekas med hjälp av två "gener". Rödögon-genen eller c-gener.

Lilla "c" kan i sin tur finnas i ett stort antal varianter, som bleker päls olika mycket och på olika vis. Skitkrångligt! 😉

Rödögongenen bleker det svarta pigmentet mycket, men det gula pigmentet bleks bara lite.

En agouti vars päls har två fält (egentligen 3) med svart och gult pigment, blir med röda ögon en argente, vars svarta färg blir ljusare och mindre framträdande, medan den gula färgen kvarstår och syns tydligt.

Diva här är en argente, dvs en vanlig agouti, men med röda ögon som "bleker bort" det svarta.

Tittar man noga, t.ex. mellan öronen, skymtar den nu "beiga" underpälsen fram, och skiljer henne från en helt gul mus, t.ex. RY.

ariama
0

Skillnaden i färg på samma hårstrå, beror på hur generna kodar för hur hårstråna ska färgas när de växer ut.

Samtidigt som hårstråna växer ut, fylls de också med färg. På en agouti växlar generna färgproduktionen under tiden som pälsen växer.
Först svart pigment, sedan gult pigment, och så svart igen.

Om det svarta pigmentet blir svart, blått eller brunt är en annan historia.

Vill du gräva djupare så har jag gjort denna sida:
https://muse.n.nu/genetik

ariama
0

När det gäller päls har du fått bra svar. Vill bara lägga några klargöranden.

En långhårsmus får inte samma långa päls som t.ex. ett marsvin kan få, det är tvärtom ganska ovanligt med vuxna möss som har riktigt bra lång päls. Som ungar kan de vara bedårande.

Pälslängden ärvs intermediärt. Dvs det är inte antingen eller, alla längder blir "allt däremellan". Vill man ha "riktig" kort eller lång päls, får man renavla på päls under flera generationer.

En riktig korthårsmus har verkligen kort päls. Stryker man den mothårs ska pälsen omedelbart falla tillbaka och se orörd ut. T.ex. är alla mina möss blandade i pälslängd, jag har "korthår" men inte en enda "riktig korthår".

När jag reggar så blir det lite random, jag väljer det som liknar mest i den stunden.

Och lockigheten kan bero på lite olika gener som jag inte har koll på, men jag kan avla på olika sorts lockighet om jag vill, från stora spretiga lockar till ulligare fluff.

(Överkurs: Som alltid har även olika modifieringsgener betydelse för utseendet.)

Hos lockiga möss är det bebisarna som uttrycker det mest. Som vuxna går det ibland knappt att avgöra. Som gamla återkommer lockarna!

Bild på hur utvecklingen kan se ut i olika åldrar. Som bebisar, innan all päls vuxit ut, kan de kännas som tvättbrädor att klappa!

ariama
1

Ska man lära sig färgerna är det bra att börja från början. Det kan vara en djungel att gå vilse i.

Det finns bara 4 grundfärger!

5 med gult, men den färgen beter sig lite annorlunda, t.ex. finns den alltid ihop med en grundfärg, även om det gula ibland "täcker över" den. Recessive Yellow t.ex. ger olika resultat beroende på vilken grundfärg man avlar den på.

Vitt är ingen färg, det finns alltid en osynlig grundfärg under det vita.

ALLA möss har dessa fyra färger i botten. Sedan förändras utseendena på grund av en massa andra gener som "gör roliga saker" med våra möss.

Grundfärgerna är: svart, brunt, blått och lilac.
Lilac är dessutom en kombination av brunt och blått.

Sedan finns dessa färger i tickat - och ser då annorlunda ut.

Och så finns de i rödögt (både som tickat och som self) och ser återigen helt annorlunda ut.

Med röda ögon blir de:

Svart - Dove
Chocolate - Champagne
Blue - Silver
Lilac - Pale Lilac

Agoutivarianterna med sina rödögda motsvarigheter:

Agouti - Argente
Cinnamon - Champagne argente
Blue agouti - Blue argente
Lilac agouti - Lilac argente.

Bilden visar en blue argente (tror jag, annars lilac argente). Den annorlunda underfärgen visar tydligt att musen är en tickad variant, dvs agoutivariant. De röda ögonen ger en argente.

Det bleka utseendet, som är mer beige än gul, talar om att här finns blått inblandat, eftersom blå-genen förändrar gul färg till någon mer "dull" färg.

Som sagt, "sen gör andra gener en massa roliga saker". Jämför med fotot på Diva (vanlig argente, utan blått inblandat) här ovanför.

• Redigerat 2025-02-28 11:02 av ariama
milemule
0

#14: så man kan säga att de "tappat" den yttersta färgen på stråna, eftersom den är blekt. Eller finns det spräckliga argente? Alltså med mörkare hårtoppsfärg.

Så om argente creme musen inte vart blekt hade stråna kunnat vara blå gula blå? Eller går det tillbaka till svart gul svart.

Här är argente musan tillsammans med sina agouti systrar.
Agouti systrarna var inte riktigt samma nyans på när jag fick hem dem, men den ena blev klart brunare/mörkare. De är silver agouti enl stamtavlan

Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

ariama
0

Sista frågan (tror jag).

En tricolor, ja, färgen är den mörkaste färgen man kan se. Grundfärgen alltså.
Alla ljusare färger är blekningar av den mörkaste, som är en grundfärg.

En annan färg som ofta nämns på tricolor, är blekningsfärgen - vilket beror på vilken "Lilla c-variant" som används.

Här kan till exempel finnas siames, colorpoint, extreme dilution, osv - men alla dessa färger är blekningar av en grundfärg!

Vad blekningsfärgen är, är också viktigt, eftersom det också ger olika resultat på tricolor-musen. Så båda färgerna borde finnas med i beskrivningen av en tricolor-mus, tycker jag.

(Även om en "riktig" tricolor har färgerna svart och extreme dilution, outtalat, så blandar "folk" hej vilt numera och en "riktig orginal tricolor" verkar sällsynt)

Många blekningar har egna färgnamn, och är "riktiga färgvarianter" - men de baserar sig ändå på en av de fyra grundfärgerna.

• Redigerat 2025-02-28 10:08 av ariama
ariama
1

En rödögd agouti har fortfarande kvar sin färg på hårstråets tipp! Men den är blekt, och blir så gott som "osynlig" för ögat. Jag kan nog se den om jag tittar i mikroskopet.

Argente creme är en argente, dvs rödögd agouti som är blekt med chincillagenen som är den mildaste blekningen av alla de som finns under "lilla c".

Utan blekningsgenen skulle hon se ut som min Diva här ovanför.
c- gener och rödögongener bleker på olika vis, och en argente creme har alltså sin päls blekt på två olika vis.

Ta bort chinchillagenen så blir det en vanlig argente. Ta sen bort rödögongenen så blir det en vanlig agouti.

Ta i stället bort rödögongenen endast, så blir det en silver-agouti kvar! Som syskonen.

• Redigerat 2025-02-28 10:22 av ariama
milemule
0

#13: blue är grundfärgen på musen, silver betyder att den är blekt och agouti betyder att stråna är flerfärgade (tickade). Fattar jag rätt?

Men hur kan blått bli så ljusgrått att det nästan blir vitt med de svarta hårtopparna som syns? Nej, det är det gula fältet som nästan blivit vitt, eller?
Så om jag blåser i hennes päls borde det finnas ett mörkare lager längst in?

Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

ariama
0

Många färger utvecklas med åldern! På olika vis. Färgnyanser kan också ändras vid pälsbyten.

T.ex. "rödfärg" är en färg som mognar med åldern (dvs musen får mer röd nyans i pälsen).
Ska man ställa ut sådana varianter (varma färger) så blir de bättre och bättre ju äldre de blir.

Min bild visar hur variationen kan se ut beroende på ålder. Cinnamon satin, ung och äldre.
Men åter igen: Överkurs!

Brinner ditt huvud nu?? Ta det lugnt. man sväljer en elefant i mycket små bitar. 😁

• Redigerat 2025-02-28 10:30 av ariama
milemule
0

#19: så de grå har också en blekning 🤔, förstås. De är ju ganska bleka. Och det står ju silver agouti.
Men de röda ögonen gör en jätteskillnad.

Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

ariama
0

#21. Ja, och ja. Du fattar! Heja!

Bara ett missförstånd. Om "Silver", vilket trasslar till det, eftersom namnet betyder två olika saker samtidigt.

"Svart är grundfärgen på musen, silver betyder att den är blekt och agouti betyder att stråna är flerfärgade (tickade)."

Silver är mycket riktigt en rödögd BLÅ variant.

Men Silver-agouti är inte blå! I så fall skulle den heta blue-silver-agouti. Knäppt, jag vet.
Silver agouti är en vanlig agouti i botten.

ariama
1

Ja, röda ögon gör en jätteskillnad!

milemule
0

#10: börjar fatta pilarna på bilden över röda ögon. Grundfärgen har blivit blekt av röda ögon.

Men hur vanligt är röda ögon. Och när får musungarna dem. Slumpartat om den ena föräldern är rörögd? Eller hur går det till?

Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

ariama
1

Röda ögon får mössen av genen p. Genen är recessiv så den måste vara dubbel pp, och en mus kan vara svartögd men bära på rödögongenen.

För att få röda ögon måste man ha föräldrar som antingen är rödögda själva, pp, eller som är svartögda men bär på genen, Pp.

archwulf
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

#21 Opal tror jag är en blue silver agouti. Hon var alldeles isblå som bäbis. Men det stämmer bra där! Grundfärgen är blå, silver betyder att den är blekt, och agouti att hårstråna är flerfärgade. :) De är mörkare längst in, så blåser du i pälsen borde den vara lite mörkare längst in. Grävde fram henne och halvsyster Elsa nu.

Bild 2: Opal är ju texel så det är lättare att se att hon har en mörkare grundfärg.

Kan jag sluta trycka på fel tangetner!!! Argh.

Bild 3: Opal och halvsyster/kusin Elsa, som är en silver cinnamon (chocolate silver agouti)… Det syntes bara när hon var bäbis att hon itne var silver agouti, utan brunare.

Bild 4: massa silver agouti-bäbisar, och så en silver cinnamon (brunare) rumpa. ;) Tittar man riktigt noga ser man hur galet krulliga bäbismorrhåren är. Helt kaos.

• Redigerat 2025-02-28 11:27 av archwulf
Grodan
1

skulle lägga in en lista på förkortningarna i SVEMUS, men har inte tid att leta upp en lämplig just nu…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

• Redigerat 2025-02-28 11:12 av Grodan
archwulf
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Minns inte var frågan om argente creme kom upp, men jag har ju pedagogiskt nog en texel i det också 😎 Enligt standarden: "Ögon röda. En Argente Creme mus skall vara en utsökt blandning av djup cream och silver. Underfärgen skall vara extremt blekt blå. Tassar samma färg som kroppen. Färgen på musens undersida vit. Bandfärg cream, bottenfärg extremt blekt blå och tippfärg silver." Det här innebär alltså att en "riktig" argente creme ska ha en fox-mage, alltså vara baserad på en tan-mus (en sån där svart med brun mage). Svårt att se i praktiken och mina argente-möss är bara vanliga agouti, och har därför inte vita magar.

På ett vanligt agoutihårstrå skulle bandfärg vara gul, bottenfärg och tippfärg svart. Dvs bandfärgen är det "band" av annan färg som läggs in i hårstrået.

Jämför med bild 2, som är en agouti texel med vita tecken. Man ser tydligt att det finns inget mörkare parti längst in i den vita färgen, även fast pälsen "står upp" så att man även tydligt kan se den mörkare bottenfärgen i de bruna partierna. :)

milemule
2

#24: blue silver agouti står det i stamtavlan. Hon är ju syskon med silver agouti.
Dom har alltså olika grundfärg och är blekta och har tickade strån.

Om hon haft röda ögon hade hon blivit ännu ljusare? Och vad skulle hon då ha vart? Förutom argente

Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

ariama
1

#28. Bebispäls kan vara så otroligt vacker. Dröm-åldern" kallar jag åldern mellan 8 - 14 dagar.
Då saknas (ungefär) både mitten och botten på pälsen. Och det är då jag drömmer som mest, om de fantastiska varianter som jag har på gång.

Sen växer pälsen ut i sin fulla längd och färgen återfår aldrig samma nyans igen … Vardagen återkommer brutalt.

• Redigerat 2025-02-28 11:13 av ariama
archwulf
1

#32 Jag lade in en till bäbisbild i inlägget om Opal och Elsa, där man ser skillnaden på silver agouti och silver cinnamon. :)

#31 Hon ser ut att vara blue silver agouti, japp! Utan blekning hade hon varit blue agouti, och systrarna vanligt agouti.

Med röda ögon hade hon blivit en eehh… ja, vadå? Blå argente creme kanske? Jag tror inte att färgen finns i någon standard…

milemule
2

Jag har fått jättemycket bra information och förstår mer om mina agoutisar. Jag har ju en hög sådana, alla blekta vad jag förstått.

Har haft en agouti texel. Så jag antar att hon var lockig och långhårig när hon var liten. Det syntes inte mycket när hon blev vuxen men hon var fluffig i pälsen.

Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

ariama
0

#33. Rödögd blue silver agouti?
Det blir en silver silver agouti.

Rödögd chocolate heter champagne.
Chocolate silver agouti finns,
om musen dessutom är rödögd blir det en champagne silver agouti. (inte silver argente, "champagne" har redan talat om att musen är rödögd)

Rödgögd blue heter silver,
så en rödögd blue silver agouti blir helt enkelt silver silver agouti. Rent logiskt. Inte för att jag någonsin har hört ett läst det. 😊

milemule
0

#35: Det här är så komplicerat

Facebook & Youtube:
Luxury Mice Sweden

ariama
1

#36. Överkurs. Glöm inte elefanten, svälj i små bitar - och börja i en sammanhängande del.
Jag lekte mest med orden.

Grodan
1

#35: rö blue silver agouti

Silver silver agouti hade kunnat vara en annan variant, men kan vara missvisande…
Jag hade en pe silver agouti en gång, EJ döpte varianten till dove silver agouti.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
0

Ja, det låter bättre.