Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 387 ggr
Niiniiz
0

Möss.!!?<3

Hej, Idag såg jag att min kanin hadde en liten mus i sin bur. Jag tänkte då att kanske man kan ta in musen..??   Tänkte köpa en rått- Transportbur som är ca 25cm på en sida och 15 cm på andra. Jag får ej ta in någon mus i huset men dom kommer aldrig få veta nått.!.:'D Kan man ha dom i garberoben..?? det finns lampa i garedroben men är dock inte särklilt varmt. Om man ta in en och lägger den i en bur i garderoben med halm mat hö m.m. Finns det risk att det kan komma inn möss i huset, då.?? Möss brukar väll inte ha någon sjukdom eller så som kan göra oss människor sjuka..?<3

Pehpsii
0

Vilda djur ska och får inte hållas i fångenskap. Den kommer att vara olycklig instängd och kommer antagligen att dö.

Släpp ut den och låt den vara fri och leva sitt liv som den alltid gjort.

Tama möss är avlade i måååånga generationer för att vara tama, de klarar sig inte alls i naturen utan trivs inne. Vill du ha en gosemus bör du köpa en sån istället.

Men om du vill hjälpa musen och/eller hålla den nära så lägg ett litet bo med halm eller ngt och nån bit knäckebröd och skinka en bit från huset (så den inte får för sig att komma in).

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Niiniiz
0

Ok, jag ska köpa ökenMöss men tänkte om det kanske gick lika bra att ta utifrån, men Tack.!<3

Vattnadal
0

Ökenmöss heter egentligen gerbiler. De har ett eget forum här, som heter gerbiler.ifokus. Fast tammössen är mycket bättre. Läs lite här, så får du se!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

amaira
0

Det är förbjudet i svensk lag, och djurplågeri, om du skulle fånga den och hålla den i fångenskap. Olägenheterna är många, möjligheten att den rymmer är mycket stor.

Vilda möss kan göra sig nästan "pappers-tunna" när de blir panikslagna, och ta sig igenom minimala springor. Likaså kan de hoppa iväg som katapulter, och de tar alla möjligheter, för dem så gäller det livet, du blir deras fiende och dödshot.

Risken är stor att den smiter för dig, och kanske också att den biter dig.

Men som Pehpsii säger, gör den till din vän, där den bor, och låt den fortsätta vara fri. Med lite tålamod kan den bli ganska orädd, när den märker att du aldrig försöker fånga den, att den får mat när du kommer, osv.

Att ha vänner bland de vilda djuren, är en stor upplevelse. Mycket större än att ha djur fångna i små burar.

Lycka till med den lilla musen. Skrattande