Köpa husmus i Göteborg
Hej alla!
Jag skulle vilja ha ett husdjur i form av en fin brun liten mus. Har som barn haft nymfparakit men blev allergisk, fick astma, atopiskt eksem och krupp. Min förra flickvän hade en jättefin hund. Jag tycker mycket om djur och det är oftast ömsesidigt.
Idag är jag 50, är bara allergisk mot katter, hästar, björkpollen och timotej.
Hundar (som sagt) och möss går bra. Och sköldpaddor. Ja, allt utom katter och hästar.
Så, bor i Göteborg. Vart bör jag bege mig? Någon Zoo-affär? Samt övriga tips att tänka på (gärna länkar).
Jag är väldigt seriös i detta!
Med vänliga hälsningar,
Morbror Matti
Ps. Bifogar fin bild jag hittade på nätet.
Pps. Jag har inte jättemycket pengar, men är en erfaren tecknare, med utbildning och yrkeserfarenhet. HI HM ACWEnP 30 000 h +(=Human Intelligence Hand Made Art Crafts With Education And Practice[a lots of hours])
Hej! Kul att du vill ha möss!
Det du ska tänka på är att du ska ha minst 2 honor ihop.
Hanar ska bo själv, men har du anlag för allergi skulle jag inte rekommendera mushane! De både luktar mer och kan vara mycket allergena.
Om det är viktigt för dig att umgås med dina möss, ska du vara noga med att få en handtam mus som gillar att umgås. Alla möss gör inte det. (och gå inte på det där om att "den behöver nog bara lite tid", alla möss låter sig inte "tämjas").
Kolla efter uppfödare, det finns några stycken. Försök träffa musen innan du köper, eller ha en bra kontakt med uppfödaren och var tydlig med vad du önskar när det gäller beteendet.
En mus att umgås med, kommer självmant fram och hälsar, är snäll och vänlig, tittar på dig när du pratar, försöker inte rymma ur handen, krafsar inte mellan fingrarna (för att komma bort), den är inte livrädd, och framför allt så bits den inte.
#1: Tack! Jättefina tips. Mycket nöjd! 😊
Jag har noll aning om var jag kan hitta musen, men jag får gå till en zoosffär helt enkelt. De borde veta.
Tack igen!
Ha en bra måndag!
Fridens, Matti
#2: Hej Matti! Jag har två pojkar leveransklara sedan tidigare, födda 12 oktober 2024 som söker nya hem. Jag håller till nere i Skåne men min partner bor uppe vid Göteborg så det finns regelbundet transport upp dit om det skulle vara utav intresse. Mvh