Hjälp med bur!
Hej allihopa!
Jag skulle verkligen behöva er hjälp☺️
Igår fick jag hem mina två tammöss och de har busat runt för fullt i sin bur!
Men jag är väldigt ny på detta.. när jag handlade hem allt blev rekommenderad denna bur. Nu när jag har läst på mer så har jag även insett att det är väldigt olika hur stort det bör vara mellan gallren… min bur har 7mm mellanrum. Båda mina möss är födda 18/12 och jag tycker att de är så små! Jag är nu så rädd för att de ska ta sig ut och göra sig illa, eller att de tuggar på saker som de inte ska utan uppsikt. De är inte tama än så jag vill inte göra något fel som skrämmer dem.
Kan ni snälla avgöra om denna bur är lämplig för dem? Eller ska jag med detsamma köpa ett terrarium? Tänker att ni vet bäst så nu vill jag istället höra vad ni rekommenderar🥹
Jag bifogar en bild på buren och även en bild på Ralph som är minst av de båda. Tror ni han kan klämma sig mellan?
Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar
Jennifer
Det där ser helt ok ut, tycker jag.
Och 0,7 mm är inga problem!
Problematiskt kan det däremot vara om du har två hanar?
(En hona och en hane är förstås inte bättre)
Mushanar kan slåss på liv och död. Eller stressa varandra till döds. Eller bara göra livet otrevligt för varandra. Varifrån är de köpta? Vem/vilka har rekommenderat/sålt två hanar till dig?
Kommer de från en stam där hanar levt fredligt ihop i flera generationer? De kan ändå börja bråka när man flyttar dem, frågan är oftast bara när. Man behöver kunna se (erfarenhet) när de inte trivs ihop längre.
- Redigerat 2025-03-11 08:11 av ariama
Och: Hej! förstås! Välkommen hit! 😀💖
#0: Jag har en sådan bur till mina möss. Den har fungerat bra. När de blev lite större gjorde jag om den till en öppen bur. Detta för att öka mössens trivsel och min möjlighet att ha kontakt med dem. Jag köpte en begagnad fågelbur som jag monterade fast ovanpå. På utsidan och uppåt fäste jag många klätterpinnar. Hela buren står på ett lådliknande bord, vilket gör att den också har en stor springyta under. Hanmusen Icki som bor där stormtrivs.
Har du en ensam mus?