Hur bor dina möss?
Hej allihopa!
Nygammal medlem här som efter många års paus, fått hem 2 honor.
Såg att de tidigare trådarna gällande burar hade några år på nacken så jag startar upp en ny.
Där vi kan dela med oss av våra burar för inspiration och även tips på roliga aktiveringar mm.
Jag fick nyligen tag på ett hemmabygge. Det har tidigare varit hem åt olika hamstrar och tidigare ägare hade fixat diverse klätterstegar, trappsteg, våningsplan mm. Superkul bur för mina små. De härjar och fixar som tusan!
Måtten på buren är 120x62x42. Ett slott för min duo! I buren finns flera sorters hus såsom keramik, trä, kokosnöt. Flera tunnlar i trä och korkeken, Flera rötter att klättra på. Ett sandbad och ett jordbad som är mycket uppskattat. De har även fått en "snacksmus" som det finns pellets och krossad hundmat i för extra gotte. 😁
Hur ser era burar ut?
Jag känner inte att du är bekväm med att visa min bur just nu eftersom de har bytt l80
Såklart att de inte kommer komma in och kolla våra burar för att se om de uppfyller deras galna nya burmått (75x60x75 cm för en tammus, grässmus, natal/mjukpäls råtta men alla de djuren är sociala)
Men det är ändå lagen även fast det är väldigt galet överdrivet i min åsikt
Men för inspo finns:
https://mus.ifokus.se/discussion/1310609/sahar-har-vi-vara-moss-2
https://mus.ifokus.se/discussion/1445879/sahar-bor-vara-moss-del-3
https://mus.ifokus.se/discussion/1465995/sahar-bor-vara-moss-del-4!
Finns en etta, men jag kan inte hitta den vet inte vrf men den är ändå ganska ouppdaterad ~2006
𝒜 𝓁𝒾𝒻𝑒 𝓌𝒾𝓉𝒽𝑜𝓊𝓉 𝒶𝓃𝒾𝓂𝒶𝓁𝓈 𝒾𝓈𝓃’𝓉 𝓈𝑜𝓂𝑒𝓉𝒽𝒾𝓃𝑔 𝒾 𝓌𝒶𝓃𝓉
- Redigerat 2025-03-14 17:29 av DenAmani
Det förstår jag! De gör ju många ändringar för alla husdjur just nu.
Var meningen att göra folk oroliga över att skriva ut måtten utan ville mer se uppdaterade burar med där man kunde ta inspiration från varandra.😊
Men den här tråden kanske får vänta tills beslut tagits om L80's nya förslag!
Så många fina och trevliga burar ni har!
Jag har ingen ordning alls på mina. Vad jag gör vet jag inte, gillar bara att pyssla och det gör mössen med när jag gör.
Mina möss har ju öppna "burar" (det får heta burar oavsett vad det nu är), och jag använder lite vad-som-helst. Dessutom ändrar jag ofta, lägger till och drar ifrån. Inget ser likadant ut en längre tid här. Jag lägger upp några exempel.
Jag brukar börja på ett vis, när jag gör rent alltså. Sedan lägger jag till allt eftersom, ofta kombinerar jag flera burar, lådor eller kartongen tillsammans på olika vis. Det finns ofta en löpande variation i boendet, och samtidigt en bas som består.
Jag visar också en hanbur (Kolumbus), de är hemskt tråkiga, och jag behöver faktiskt fixa till dem mer, även om alla mina möss också får använda leklådor och lekbord.
Bra med en en ny lag som får mig att både tänka till och vakna till!!! Jag får skärpa till mig helt enkelt.
Men Robin bor bra! Han har en egen herrgård, plus en extra bur att klättra ner i. Han visar själv upp (woops, det var Kolumbus där då) sin fina trappa mellan herrgårdens två våningar. Upp till taket med springhjul (som inte intresserar honom särskilt) och ner i andra buren har jag fixat stegar. Dessutom får han springa några varv på golvet när jag är där. Dessa varv slutar alltid med att han klättrar upp för mitt ben och letar reda på min hand.
Jag har flera möss som får springa på golvet, eftersom lekbord och lekburar inte räcker till. Även dessa avslutar med att klättra upp för mina ben.
Övriga springhjul som kanske syns på bilderna, är fixerade och används som klätterställningar och ibland även som "stegar" mellan olika burar.
Att visa mina olika burar och beskriva hur jag använder dem, är ingen kort historia. De kan fylla en bok.
Sista bilden försöker visa hur jag gör om locken på plastbackarna så jag kan vända locken upp och ner (blir då en kant så mössen inte halkar ut). Locket fästs med hjälp av ett par splintar så det inte glider, samt har ett hål de kan klättra upp igenom, och nederdelen är uppbyggd på höjden så de når upp.
Det lilla röda huset har "keramik-stråtak" och är inte bara enkel att klättra upp via utan hjälper även till att slipa klorna naturligt. Den är fäst undertill med dubbelklistrig tejp så det står stadigt på plats.
- Redigerat 2025-03-16 13:58 av ariama
Jag har ett lekbord också.
Det möss älskar mest av allt, den bästa berikning som finns, är "andra möss"!! Inte att träffa, men att få undersöka deras dofter.
Att få "skvallra" helt enkelt! Vem är vem, vem lever med vem, vilka är släkt, hur gamla, vilken status (t.ex. löper, digivande), vilket kön, och jag vet faktiskt inte allt som är så intressent. Men doften av andra möss är definitivt det som intresserar mina möss allra mest.
Därför delar de lekbordet. Inte samtidigt, utan var för sig.
I burarna håller de stenkoll på varandra! Inte "elakt" utan av intresse. De kan ju det, med sina öppna burar och nära avstånd. Dofter sprider sig lätt.
Att undersöka andras burar är toppen. Att andra möss inkräktar i ens egna hus går inte för sig!
Därför får "smutsiga burar" ofta bli lekburar ett tag innan jag tömmer dem och börjar från början.
Bilderna visar en lekbur, och så lekbordet "före och efter". Nyrengjort och i använt skick, före rengöring.