Långhår
Har en mus som har två långhåriga föräldrar. Dock på henne så syns det bara några få långa strån på rumpen. Hon är bara 2.5 månad så kommer hon pälsa på sej? Hon ser nu nästan exakt ut som sina korthåriga burkompisar!
Hon kan vara en dålig långhår, tyvärr.

Ah det gör inget :) Men ja va lite funderam bara :D
Långhåriga bruka väl tyvärr göra tvärtom och pälsa ner sig? De flesta av mina ungar som varit helt sjukt långhåriga som små har senare inte varit så speciellt långhåriga längre ju äldre de blivit.. fast jag har inte brytt mig om hårlaget direkt heller… ju mer hår föräldrarna har ju mer bör väl ungarna få?
Precis, du är inne på rätt spår theriss.
Ett dåligt långhår haft ofta en korthår till förälder. Så oftast blir det bra långhår när du parar långhår med långhår. Ett par generationer och de blir mer angora. En domare vill alltid se dessa möss som "pälsar ner sig".
Jag hade ett problem med mina texel förut - de var så långhåriga och krulliga att de fick dreads. Nu har jag dock inte pälsavlat utan temperamentsavlat några år så jag har förlorat det, men det fixar sig genom renavel.
Ska man se helt krasst på korthår och långhårsavel så skall man hålla dem isär.

DÅ e min lilla skrutta ett riktigt prakt exemplar på ett dåligt långhår da.. haha.. 

mina möss är också dåliga långhår.. :) men de e jättesöta :)
huvudsaken du tycker om dem, men ibland sitter det en riktigt fin mus hemma hos någon som skulle gå bra på utställning - det är ju en extra kul bonus, att äga en mus som kan bli utställningschampion el dyl. SVEMUS första utställningschampion var en blå mushona från Spånga Gymnasium - räddad från att bli ormmat - hon tuggade tyvärr morrhår och gick därmed inte i avel, men SNYGG var hon. Mint!!! Ägd av Anne Tavastman. Fast hon var inte långhår utan korthår… men i a f ni förstår kanske hur jag menar…

Tar o startat upp lite om långhår igen.
Hur nedärvs den genen, är det dominant eller rececivt?
Tex kan 2 korthår (som ser ut som korthår alltså) få långhåriga barn o vice versa?
En väninna o jag pratade om chihuhauor (titta inte på stavningen säkert fel *ler*) och dom är ju kort o långhåriga. Där kan man få långhåriga valpar från 2 korthåriga föräldrar men inte tvärt om…
Utgår ifrån att den långhåriga genen måste vara receciv och alltså båda ska vara långhår för att hunden ska vara det…. så en långhårig kan inte nedärva korthåriga anlag… medan en kort hår kan vara dominand och ändå ha det långhåriga i sig….
Är det samma sak på möss?
Jag skulle jätte gärna vilja se bilder på möss som är bra långhår.